اخبار بازی ها

بررسی تاثیر حافظه های موقت(Ram) بر سرعت اجرای بازی های کامپیوتری

بررس تاثیر حافظه های موقت(Ram) بر سرعت اجرای بازی های کامپیوتری

بر خلاف پردازشگر مرکزی و همچنین کارت گرافیکی که بروز بودن آنها و به طور کلی قدرت بالاترشان تاثیر مستقیمی بر اجرای بهتر بازی های کامپیوتری دارد بالاتر بودن میزان حافظه های رم، همیشه موجب بهبود اجرای بازیها نخواهد شد. به طور کلی اگر سیستم فعلی شما از یک حافظه موقت با حجم مناسب برخوردار باشد، افزایش و ارتقاء حافظه رم تاثیری بر اجرای بهتر بازی ها نخواهد گذاشت. حال اجازه دهید ببینیم که بازی های امروزی به چه میزان رم برای اجرای مناسب نیاز دارند. اگر به این موضوع علاقه مند هستید ادامه این مطلب را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

صرفاً ظرفیت اولویت داشته و نه سرعت:

 

همانطور که می دانید که یک کارت گرافیکی بروز و قدرتمند سبب بهبود کارایی گرافیکی بازی و نرم افزارهای گرافیکی شده و به شما این امکان را داده تا بتوانید در بازی های مد نظر خود، رزولوشن و تنظیمات گرافیکی بالایی را انتخاب کرده و تنظیم کنید. از طرف دیگر پردازنده اصلی دستگاه نیز در بازی های وابسته به پردازنده، مانند سری بازی های تمدن یا دیگر بازی های استراتژی Real Time که نیاز به محاسبات بسیاری در مقایسه با رندر گرافیکی هست تاثیر به سزایی دارد.

همچنین حافظه های SSD در مقایسه با هارد دیسک های مکانیکی و سنتی سرعت بارگذاری بالاتری را در بازی های مختلف برای شما فراهم می کند.

تمام این قطعات را مثال زدیم تا بگوییم که قضیه حافظه موقت یا همان Ram با باقی قطعات اصلی فرق دارد. درست است که حافظه های رم با فناوری DDR4 سریعتر از نسل قبل خود یعنی DDR3 هستند اما به طور واقعی تفاوت بسیار کمی بین آنها از نظر سرعت اجرای بازی های کامپیوتری دیده می شود. در واقع در چنین موقعیتی شما تنها باید نگران میزان حافظه رم باشید و نه سرعت و یا سایر مشخصات آن. در واقع شما برای انجام بازی های کامپیوتری و سایر فرایندهای متداول گرافیکی نیاز به حافظه رم کافی داشته تا بتوانید از سرعت بیشتری در کارهای برخوردار شوید. این مقدار کافی حافظه سبب می شود سیستم از هارد دیسک شما که سرعت بسیار پایینتری در مقایسه با رم داشته به عنوان حافظه موقت کمکی استفاده نکرده در نتیجه سرعت بارگذاری ها و فرامین با افزایش چشمگیری روبرو خواهد شد. بنابراین اینکه شما به چه مقدار حافظه رم روی سیستم خود نیاز دارید کاملاً وابسته به برنامه ها و بازی هاییست که روی سیستم خود اجرا می کنید و نه چیز دیگر.

به طور کلی یک سیستم که تنها برای اجرای برنامه های ساده و اجرای مرورگرها مورد استفاده قرار می گیرد به مقدار رم بالایی نیاز نداشته و میزان 4 گیگابایت برای آن کافیست. از آن طرف هم کامپیوتری که وظایف سنگینی همچون پایگاه داده های حجیم، ماشین های مجازی و بازی های بلاک باستری با کیفیت 4Kروی آن اجرا می شود ممکن است 32 گیگابایت نیز کافی نباشد.

برررسی میزان حافظه مورد نیز در برخی از بازی های روز:

همانطور که احتمالاً می دانید اغلب بازی هایی که در این دوره برای کنسول ها منتشر می شوند تحت کامپیوترهای شخصی نیز عرضه می شوند. هر دو کنسول شرکت سونی و مایکروسافت مجهزء به 8 گیگابایت حافظه رم هستند بنابراین جای تعجبی ندارد که این بازی ها روی کامپیوترهای شخصی نیز به همین مقدار حافظه رم نیاز داشته باشند.

همانطور که گفته شد افزایش حافظه رم موجب بهبود سرعت بازی های کامپیوتری نخواهد شد البته این در حالتیست که حداقل مقدار مورد نیاز برای آن بازی ها وجود داشته باشد. همچنین بازی هایی که از بافت های با کیفیت و بزرگ استفاده می کنند بر حافظه VRAM کارت گرافیک تکیه کرده و کاری به حافظه موقت رم ندارند.

حال اجازه دهید نیم نگاهی به برخی از بازی های یکی دو سال اخیر داشته، تا ببینیم این دست از بازی ها چه مقدار حافظه رم نیاز دارند. اطلاعات این بازی ها از صفحه رسمی استیم متعلق به هر بازی دریافته شده، مگر اینکه صرحتاً ذکر شود.

Dying Light: حداقل حافظه مورد نیاز 4 گیگابایت، 8 گیگابایت توصیه شده

GTA V: حداقل 4 گیگابایت، 8 گیگابایت توصیه شده

ویچر 3: حداقل 6 گیگابایت، 8 گیگابایت توصیه شده

فال اوت 4: حداقل و توصیه شده 8 گیگابایت

بتمن آرکهام نایت: حداقل 6 گیگابایت، توصیه شده8 گیگابایت، مقدار توصیه شده روی ویندوز 10، 12 گیگابایت برای اجرای نرم

Raise Of Tom Raider: حداقل 6 و حداکثر 8 گیگابایت

فارکرای پریمال: حداقل 4 و توصیه شده 8 گیگابایت

دیویژن: حداقل 6 گیگابایت و توصیه شده 8 گیگابایت

هیتمن: حداقل و توصیه شده 8 گیگابایت

کوانتوم بریک: حداقل 8 و توصیه شده 16 گیگابایت

همانطور که ملاحظه می کنید اغلب بازی های بالا که همگی امروزی هستند به حداقل حافظه رم 16 گیگابایت نیاز دارند البته برخی هم به 6 گیگابایت نیاز دارند اما به هر حال مقدار پایه اغلب بازی های امروزی 8 گیگابایت به بالا بوده و خواهد بود.

البته در این بین برخی از بازی ها نیز هستند که در ابتدا با برچسب 8 گیگابایت حافظه رم وارد بازار شدند اما بنا به دلایلی سازندگان این مقدار را به 12 گیگابایت افزایش و توصیه کردند. به عنوان مثال احتمالاً عنوان بتمن آرکهام نایت را به خاطر دارید بازی ای که روی کنسول ها به خوبی اجرا می شد اما تحت پلتفرم کامپیوترهای شخصی از نقاط ضعف و مشکلات شدید فنی رنج می برد. همین باعث شد که استدیوی سازنده این بازی یعنی Rocksteady اعلام کند که برای اجرای روان و بدون مشکل بازی نیاز به 12 گیگابایت حافظه اصلی تحت کامپیوترهای شخصی دارید در واقع این تغییر حافظه به خاطر ضعف و پرت ضعیفی بود که این استدیو از روی کنسولها به کامپیوتر شخصی زده بود.

در میان این بازی ها، معدود عناوینی هستند که در زمینه نیاز به حافظه اصلی رم رکوردار هستند به عنوان مثال می توان به عنوان کوانتوم بریک اشاره کرد. شما برای برخورداری از بیشترین المان ها گرافیکی و به طور کلی برخورداری از بیشترین گرافیک، نیاز به یک حافظه اصلی 16 گیگابایتی روی سیستم خود دارید.

برای اجرای بازی های امروزی حداقل به 8 گیگابایت حافظه اصلی نیاز دارید:

همانطور که اشاره شد 8 گیگابایت حافظه اصلی برای اغلب بازی های امروزی کفایت می کند به جزء بعضی عناوین خاص مثل بتمن آرکهام نایت که البته صرفاً به خاطر پرت بد نیاز به 12 گیگابایت حافظه رم برای اجرای مناسب داشت.

البته داشتن حافظه رم بیشتر از 8 گیگابایت هم بد به نظر نمی رسد چرا که حداقل در حال حاضر عناوینی را شاهد هستیم که اگر بخواهیم بهترین گرافیک را از آنها دریافت کنیم داشتن رم های بالاتر 12 یا حتی 16 گیگابایت به نوعی ضروری به نظر می رسد. ناگفته مشخص است که این حالت کاملاً سلیقه ای بوده و بستگی مستقیم به بودجه و انتظار شما از کیفیت بازی دارد.

دقت داشته باشید که حافظه های رم به مانند سایر قطعات اصلی کامپیوتر گران نیستند به عنوان مثال تفاوت بین یک رم 8 گیگابایتی و 16 گیگابایتی تنها 40 دلار است.

در صورت استفاده از گرافیک های آنبرد به رم بیشتری نیاز دارید:

توصیه بالا تنها در حالتی معتبر است که سیستم شما مجهزء به یک گرافیک جداگانه از یکی از دو شرکت انویدیا یا AMD باشد. در صورتی که سیستم شما تنها به گرافیک داخلی یا همان آنبرد مجهزء باشد قضیه کمی فرق می کند. اگر شما قصد بستن یک سیستم گیمینگ را دارید نباید به گرافیک های آنبرد دل خوش کنید چرا که بسیار ضعیف هستند. به هر حال اگر قصد استفاده از آنها را دارید نیاز به حافظه رم بیشتری دارید.

همانطور که احتمالاً می دانید گرافیک های جداگانه به صورت داخلی از یک حافظه اصلی رم(VRAM) نیز برخوردارند. این حافظه برای ذخیره و پردازش بافتها مورد استفاده قرار گرفته و مستقل از حافظه اصلی خود سیستم عمل می کند. از طرف دیگر با توجه به اینکه گرافیک های داخلی یا همان آنبرد بخشی از حافظه اصلی سیستم شما را به خودشان اختصاص می دهند نیاز به رم بیشتری در این نوع سیستم ها احساس می شود همچنین این بدین معناست که سرعت رم اصلی سیستم با توجه به اینکه مورد استفاده این گرافیک داخلی قرار می گیرد از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و در نتیجه باید از یک حافظه رم با سرعت بالاتری استفاده کرده تا کارایی را افزایش دهید.

طبق یکی از مقالاتی که اخیراً منتشر شده، گفته شده که حداکثر میزان حافظه رمی که گرافیک های اینتل قادر به رزرو هستند 1.8 گیگابایت است. در نتیجه اگر قصد دارید بازی های نسبتاً سنگین را با همین گرافیک های داخلی اجرا کنید لازم است تا حداقل 8 گیگابایت حافظه اصلی روی سیستم خود داشته باشید اما به خاطر داشته باشید که بازی های واقعاً سنگین از چنین کارت های گرافیکی پشتیبانی نکرده و مجبورید از کارت های جداگانه استفاده کنید.

با توجه به توضیحات داده شده، مطمئناً تا به العان باید پاسخ خود را گرفته باشید به طور کلی اگر با بانک های اطلاعاتی بزرگ سرورکار دارید، بازی های سنگینی رو سیستم خود اجرا می کنید قطعاً به حداقل 16 گیگابایت حافظه رم احتیاج دارید از طرف دیگر اگر صرفاً با بازی های سنگین سروکار دارید که خیلی هم توقع تنظیمات حداکثری از آنها ندارید 8 گیگابایت کافی بوده و نیازی به 16 گیگابایت نیست.

مطلب امروز هم به پایان رسید امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد منتظر مطالب اختصاصی ما در روزهای آتی باشید.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا