اخبار بازی هاارتباط با ما

بررسی جامع فناوری Cloud Gaming و آینده پیش روی آن

اگر شما هم به مانند من یکی از گیمرهای به نسبت حرفه ای باشید مطمئناً در این سال های اخیر، حداقل چندباری با اصطلاح معروف Cloud Gaming برخورد کرده اید. همانطور که احتمالاً میدانید سیاست و هدف از شکل گیری این فناوری این است که ما جامعه کاربران گیمر، بتوانیم در هر نقطه صرفاً با دسترسی به اینترنت پرسرعت و بدون نیاز به هیچ کنسول یا به طور کل سخت افزاری گرافیکی قدرتمند، بازی های مختلف را تجربه کنیم. در واقع تمامی این اتفاقات تحت بستر Cloud انجام می شود. این فناوری اشتراکات قابل توجه بسیاری با سرویس استریم ویدئوها دارد. در واقع فناوری Cloud Gaming با اجرای یک نسخه از بازی مد نظر شما روی سرور با قطعات قدرتمند خود، تنها یک ویدئو از گیم پلی بازی را به شما می دهد. شما با استفاده از تجهیزات ارتباطی همچون مواس، کیبورد، کنترلر و سایر دستگاه های ورودی با بازی مد نظر که از طریق یک ویدئو به شما نشان داده می شود، ارتباط برقرار می کنید. در حقیقت، تمامی کارهای سنگین بازی تحت سرور انجام شده، و کامپیوتر شما صرفاً ویدئو و صوت را دریافت و دستورات ورودی شما را به سرور برای تصمیم گیری در بازی ارسال می کند. به نوعی می توان گفت این فناوری مشابه سرویس استریم ویدئو بوده، اما با این تفاوت که به صورت تعاملی عمل می کند. با ما همراه باشید.

 

ویژگی های روی کاغذ برای فناوری Cloud Gaming:

از نظر تئوری، این فناوری امتیازات و مزیات قابل توجهی را در اختیار شما قرار می دهد.که در ذیل به آنها اشاره شده است:

عدم نیاز به خرید تجهیزات سخت افزاری گرانقیمت یا ارتقاء آنها:

با این فناوری، دیگر نیازی به ارتقاء کامپیوتری شخصی یا خرید کنسول جدید نخواهید داشت. در واقع به جای خرید سخت افزارهای گرانقیمت، از سخت افزارهای قدرتمند ارائه شده تحت سرور راه دور استفاده می کنید. در این روش، شما صرفاً می توانید با خرید یک باکس مخصوص و یک کنترلر، آنرا به تلوزیون و شبکه ارتباطی متصل کرده تا به تجربه عناوین مورد علاقه خود بپردازید.

قابلیت اجرای هر بازی روی هر سیستم عامل یا دستگاه:

همانطور که مشخص است، امروزه اکثر بازی های بزرگ و غیر موبایلی بر روی کامپیوترهای شخصی و کنسول ها عرضه می شود. این فناوری به ما اجازه می دهد تا به صورت مستقل از پلتفرم عمل کنیم. یعنی به این صورت که تمامی افراد با پلتفرم ها و سیستم عامل های مختلف، می توانند عناوین مورد نظر را بدون هیچ دردسر خاصی، روی دستگاه خود تجربه کنند.

ترکیب و یکپارچه شدن بازی ها با تلوزیونها و سایر دستگاه ها:

در این فناوری، سازندگان تلوزیون می توانند خدمات پشتیبانی از بازی های Cloud را در تلوزیون های هوشمند خود به کار ببرند. این نوع تلوزیون ها به هیچ گونه سخت افزار گیم قدرتمند و به طبع گرانقیمت احتیاج نداشته و صرفاً با اتصال یک کنترلر و بدون نیاز به حتی باکس مخصوص، می توانند بازی ها مورد نظر شما را به حالت اجرا در آورند. اگر پیگیر اخبار این فناوری بوده باید، طی چند وقت پیش برخی از تلوزیون های هوشمند، این ویژگی را از طریق Onlive اضافه کرده بودند.

اجرای فوری و بدون دغدغه:

همانطور که می دانید امروزه، ساختار بازی ها به صورتی است که ممکن است گاهاً نیاز باشد ده ها گیگابایت قبل از اینکه بتوانید بازی را اجرا کنید را دانلود کنید. با این فناوری، تمامی این دردسرها حذف خواهند شد چرا که بازی مد نظر شما روی سرور راه دور، در حال نصب و فعال قرار گرفته و بنابراین می توانید فوراً دستور اجرای آنرا بدهید.

تماشای آسان مسابقات:

این فناوری به شما اجازه می دهد تا به آسانی هر چه تمام بتوانید شاهد مسابقات گیمینگ حرفه ای در سرتاسر این کره خاکی باشید. این سرویس درست به مانند سرویس توییچ که در آن نظاره گر مسابقات مختلف هستید عمل می کند.

قفل بازی ها:

اگر شما بازی های خود را به جای کامپیوتر شخصی، روی سرورهای مربوط به این فن آوری اجرا کنید، می توان گفت که تقریباً احتمال سرقت بازی و اجرای رایگان آن وجود ندارد. همین حالت سبب می شود ناشران علاقه زیادی برای به راه اندازی این فناوری داشته و از آن طرف هم گیمرها ممکن است کمی دلسرد شوند.

onlive-witcher-2

معایب موجود برای Cloud Gaming:

به هر حال به مانند هر فناوری دیگر، این فناوری نیز علاوه بر مزایای خود، از معایبی هم برخوردار است که در ادامه به آنها اشاره شده است:

فشرده سازی ویدئو:

درست به همان صورت که ویدئوهای ما تحت بستر یوتیوب یا شبکه Netflix، پیش از اینکه به دست ما برسند برای کاهش پهنای باند، فرایند فشرده سازی روی آنها اعمال می شود، ویدئوهای گیم پلی بازی های مورد نظر شما نیز تحت فناوری Cloud Gaming، فشرده سازی خواهند شد. به همین خاطر، شما نمی توانید درست به همان صورت که عنوان مورد نظر را روی کامپیوتر شخصی خود و با کیفیت بالا تماشا می کنید، ویدئوی دریافتی تحت این سرویس را نیز با کیفیت بالا دریافت کنید. اما به هر حال ویدئوی فشرده شده ممکن است از اجرای بازی مورد نظر با کیفیت پایین روی یک کامپیوتر شخصی، بهتر باشد.

پهنای باند:

ناگفته مشخص است که خدمات این فناوری، پهنای باند زیادی را می طلبد. به عنوان مثال اجرای بازی روی سرویس OnLive، ممکن است بیشتر از 3 گیگابایت در ساعت از پهنای باند شما کم کند. بنابراین اگر با مشکل اینترنت و پهنای باند روبرو باشید، استفاده از این فناوری به صرفه نیست. به طور کلی این فناوری، خوره ترافیک اینترنت شما بوده و خواهد بود.

تاخیر:

نباید انتظار داشت که سرعت اجرای دستورات شما در بازی، به همان اندازه اجرای بازی روی کامپیوترهای شخصی باشد. در واقع زمانی که شما عنوان مورد نظر را روی کامپیوتر شخصی خود تجربه می کنید سرعت بسیار بالایی را در مقایسه با یک بازی راه دور تجربه خواهید کرد چرا که دستورات شما، ابتدا از طریق بستر اینترنت باید ارسال شده، سپس در سرور راه دور رندر و فشرده سازی شده و دوباره به سمت شما برگردد. به طور کلی خدمات Cloud Gaming، همیشه تاخیر بیشتری نسبت به یک سخت افزاری قدرتمند محلی دارند.

قفل:

همانطور که پیشتر گفته شد، ناشران بازی ها از روش هایی که بتواند مانع سرقت بازی های آنها شود به شدت استقبال می کنند اما از آن طرف اگر این روش، به عنوان شیوه ای اصلی برای اجرای عنوان مورد نظر کاربران در نظر گرفته شود، موجب دلسرد شدن آنها خواهد شد. همانطور که برای یک سری افراد در نقاط خاص، اجرای بازی های تماماً آنلاینی همچون دیابلو 3 غیر ممکن است، باید این را هم در نظر داشت که استفاده از این فناوری، به مراتب به تجهیزات ارتباط اینترنتی قدرتمندری هم نیاز خواهد داشت.

 

Cloud Gaming در حال حاضر:

در حال حاضر چندین سرویس از این فناوری توسط شرکت های مختلف، عرضه شده است. مهمترین این سرویسها، Onlive بوده که ظاهراً تعداد کاربران محدودی تا قبل از سال 2012 داشته است.

ناگفته مشخص است که یک کنسول و کامپیوتر شخصی، به خوبی از پس بازی های روز بر می آیند. اما به هر حال سرویس Onlive، هم با تمام قواء سعی کرده تا با توجه به وجود تمام مشکلات فنی، تجربه ای خوب را رقم بزند. به طور کلی تاخیر و فشرده سازی در این سرویس قابل لمس بوده اما به طور کلی آنقدرها هم بد نیست.

اگر شما هم دوست داریم حداقل ساعتی را به تجربه این سرویس بنشینید، می توانید از طریق لینک زیر نسبت به دانلود آن برای پلتفرم مورد نظر خود بپردازید:

download the OnLive client

در این سرویس، شما می توانید نسخه کامل هر بازی پشتیبانی شده را به صورت رایگان برای مدت زمان 30 دقیقه تجربه کنید که به نظر زمان خوبی برای آزمایش اولیه هر عنوان است.

 

بزرگترین رقیب سرویس onlive، Gaikai بود که کاربران می توانستن دمو بازی های مد نظر خود را در مرورگر تجربه کنند. البته این سرویس توسط سونی در سال 2012 به قیمت 380 میلیون دلار خریدار شد و در حال حاضر نیز خدمات آن غیرفعال است. به نظر میرسد سونی قصد دارد از این سرویس، حداقل به صورت غیرجدی و آزمایشی برای تجربه یک سری عناوین PS4 توسط کاربران اقدام کنند.

نگاهی به آینده این فناوری:

با توجه به میزان جامعه پایین کاربری این سرویس، همانطور که آمار سرویس OnLive، این را به ما می گوید، حداقل در حال حاضر موفقیتی در این سرویس دیده نشده است. اما به هر حال اقدام سونی مبنی بر خرید Gaikai، نشان می دهد که نام های بزرگ علاقه مندی به استفاده از این فناوری بوده و هستند.

در حال حاضر شرکت انویدیا، مشغول کار روی یک کنسول دستی مبتنی بر اندروید تحت عنوان Project Shield بوده که به واسطه آن می توان بازی های کامپیوتری را با فرض اینکه کامپیوتر شما از یک کارت گرافیک قدرتمند انویدیا برخوردار است، استریم کرد. با این قابلیت شما می توانید با استفاده از یک کامپیوتر شخصی قدرتمند، به صورت بی سیم، آنها را روی کنسول دستی و تلوزیون منزل خود تجربه کنید. در این حالت، تاخیر بسیار پایین خواهد بود چرا داده ها مستقیماً از شبکه خانگی شما دریافت شده و بنابراین مشکلی را به وجود نمی آورد.

از طرف دیگر، شرکت والو موسس پلتفرم استیم در حوضه بازی های PC، خیلی روی این فناوری مانور نداده و اعلام کرده که با توجه به منابع سخت افزاری لازم برای اجرای هر بازی و همجنین محدودیت های بسیار موجود در این زمینه، انگیزه کافی برای استفاده از این سرویس وجود ندارد.

به عبارت دیگر اگر تمامی بازی های موجود از این فناوری استفاده می کردند، به علت محدودیت های این سرویس و هچنین مزیت های تجربه بازی ها به صورت محلی، روی به سمت تجربه بازی ها به صورت محلی می آوردیم.

از طرف دیگر سرویس های موجود OnLive، حق اشتراک 99 دلار را برای هر کاربر در نظر گرفته اند که در مقایسه با هزینه اجرای معمولی بازیها روی کنسول و کامپیوترهای شخصی، کمی ناامید کننده است.

به هر حال چیزی که مشخص است، این است که آینده غیرقابل پیش بینیست همانطور که این غیرقابل پیشبینی بودن بارها در همین صنعت نیز تکرار شده است. ناگفته مشخص است که این سرویس، هیچ ضرری حداقل در حال حاضر به کنسول ها و کامپیوترها گیمنگ نرسانده است. از طرف دیگر هم زمانی که تبلتها وارد بازار شدند بازار کامپیوترهای شخصی را با چالش روبرو نکردند. به طور کلی می توان گفت این فناوری حداقل به این زیادی ها جایگزین روش فعلی نخواهد شد و صرفاً در حال حاضر یک دست گرمی محسوب می شود.

مقاله امروز هم به پایان رسید. امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. منتظر مقالات اختصاصی عصربازی در روزهای آتی باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا