ارتباط با ما

پلی به گذشته| نقد و بررسی بازی ایرانی سیاوش

نام بازی :‌ سیاوش

سبک بازی :‌اکشن نقش آفرینی

پلتفرم :‌PC

سازنده :‌استدیو سورنا

ناشر: سورنا گیمز

مقدمه : گذشته ی یک کشور برای مردمش بسیار اهمیت دارد. حال آن گذشته ما چه افسانه باشد و یا چه واقعیت، ‌در هر صورت در ذهن ما وجود دارد و یاد آوری و تکرار آن برای مردم کشور بسیار مهم است. هنگامی که سخن از افسانه و اسطوره به میان می آید بیشتر افکار به سوی اثر کهن ملت ما یعنی شاهنامه ی فردوسی می رود، فردوسی همان است که 30 سال برای داستان های افسانه ای خودش زحمت کشید و اغلب ما این داستان ها را شنیده ایم. بازی سیاوش به میدان آمده است تا یکی از داستان های فردوسی را برای ما به ارمغان بیاورد آن هم در قالب یک بازی رایانه ای! سازندگان بازی در ایران سعی دارند با تکیه بر قدرت تفکر خود یک بازی را بسازند و به همه بفهمانند که قدرت جوانان ایرانی بسیار بالاست و پتانسیل بسیار بالایی در بین جوانان کشور وجود دارد . حال باید دید این بازی توانسته است موفق ظاهر شود یا خیر؟

http://www.asrebazi.ir/wp-content/uploads/Siavosh_parse.jpg

امروزه در نزد بسیاری از گیمر ها یکی از تنها دلیلی که باعث می شوند یک بازی را ادامه دهند وجود داستان خوب با روایت جذاب است. داستان بازی از آنجایی آغاز می شد که افراسیاب ظالم پس از کشتن بی رحمانه ی سیاوش ایران را غرق در تاریکی کرده است. فرزند و همسر سیاوش از دست افراسیاب جان سالم بدر برده اند و به مکانی نا معلوم رفته اند، مدتی بعد یکی از پهلوانان ایرانی به نام گودرز تصمیم می گیرد تا کیخسرو (فرزند سیاوش) را پیدا کند و بتواند به کمک او ایران را از ظلم و تاریکی نجات دهد،‌پس از یافتن وی، گودرز با کیخسرو همراه می شود و با هم نبرد با اهریمنان را شروع می کنند. کیخسرو هم اکنون زخمی عمیق بر دل دارد که تنها با واژگونی افراسیاب درمان می شود، این به معنای انتقام است. داستان بازی همانطور که قبلا گفته شد از شاهنامه فردوسی گرفته شده است و حول انتقام می چرخد، یک بازی با با مضمون داستانی ‌انتقام امروزه در بین بسیاری از بازی ها رایج شده است و شاید از این نظر داستان تکراری به نظر برسد در حالیکه داستان های بسیار دیگری از نزد فردوسی بر جای ماتده است که با انتقام هیچ رابطه ای ندارند اما این به معنا بد بودن داستان بازی سیاوش نیست، بدون شک داستان بازی هیجان انگیز و زیباست اما ممکن است برای برخی از گیمر ها تکراری به نظر برسد. روایت داستان هم خوب انجام پذیرفته است و می تواند یک گیمر را از خود راضی کند از طرف دیگر در بخش میان پرده ها هم شاهد قدرت تیم سازنده هستیم البته این میان پرده ها اندکی از هیجان بازی می کاهد و بازی را از شکل حماسی بودن بیرون می آورد. اما بخش مهم دیگر که در داستان حائز اهمیت است شخصیت پردازی است که در بازی سیاوش اصلا به خوبی انجام نگرفته است. بطوری که در بازی خیلی سریع از شخصیت های جدید عبور خواهیم کرد و به خوبی نمی توان شناختی از شخصیت جدید پیدا کرد. از نکات دیگر منفی در داستان به پایان بندی نامناسب آن اشاره کرد که می توانست بهتر از آب در بیاید. در کل داستان بازی سیاوش خوب و جذاب است البته دارای نقص هایی هم است که به داستان بازی ضرر رسانده است مانند عدم شخصیت پردازی مناسب و پایان بندی نه چندان خوب .

siavash-1

گیم پلی بازی سیاوش بر پایه سبک نقش آفرینی است، به طبع هر گاه نام سبک نقش آفرینی به میان میاید تمامی افکار به سوی بازی DIABLO کشانده می شود، سازندگان هم سعی کرده اند تا از این بازی الگو برداری کنند و یک گیم پلی ناب و خلاقانه به گیمر ها تقدیم کنند. گیم پلی بازی سیاوش ساده طراحی شده است و حتی گیمری که با سبک نفش آفرینی آشنایی ندارد پس از مدتی با این نوع سبک و این نوع از بازی ها آشنا خواهد شد. یکی از مهم ترین عناصر یک بازی در سبک نقش آفرینی کنترل شخصیت اصلی است که در بازی سیاوش با سادگی خودش می تواند گیمر ها را غرق در گیم پلی بازی کند از طرف دیگر اساسا دوربین یک بازی هم در سبک نقش آفرینی بسیار مهم است، دوربین بازی همانند عناوین استاندارد در این سبک است و اصلا در طول بازی مزاحم گیمر نمی شود که به طبع بر روی گیم پلی بازی تاثیر فراوانی می گذارد. تنوع سلاح ها در بازی زیاد است و می توان به واسطه آن گیمر تا مدت ها بازی را ادامه دهد از طرف دیگر می توان این سلاح ها را ارتقا داد و با قدرت بیشتر با آن ها بازی را ادامه داد همینطور ارتقای سطح شخصیت اصلی هم به نوبه خود جایگاه مهمی دارد که به دو صورت دستی و خودکار انجام می پذیرد. در ارتقای دستی گیمر شاهد قابلیت هایی مانند رویین تن شدن است اما در ارتقای خودکار گیمر می تواند یا سلامتی و یا تخفیف در هنگام خرید را برای خود انتخاب کند که بعد از انتخاب بصورت خودکار در بازی انجام می شود. قدرت جادو هم توانسته به خوبی در بازی ظاهر شود که البته کاربرد های فراوانی را دارد اما نکته ای که در این بین به چشم می خورد عدم ساخت جادو توسط گیمر است که می توانست ارزش گیم پلی را دو چندان کند.

siavash-3

آیتم ها و قدرت های فروانی برای بازی در نظر گرفته شده است که بازی را از تکراری بودن میاورد البته امکان خرید و فروش آیتم ها هم در بازی قرار دارد که در نوع خود جالب است و از تکراری شدن بازی جلوگیری می کند. تنوع مراحل بازی و محیط های بازی به چشم می خورد، محیط های بازی شامل محیط های برفی ، کوهستانی و بیابانی است که هر یک زیبایی های خاص خود را دارند . در کنار ماموریت های اصلی، ماموریت های فرعی هم قرار دارند که   دارای تعداد اندکی هستند البته امکان دارد علت آن عدم وجود فضای بزرگ در بازی باشد. از امکانات فرعی در گیم پلی بازی می توان به استخدام جنجگو اشاره کرد که باید برای آن کلبه هایی را از طریق گشت و گذار پیدا کنید. معماهایی هم در بازی قرار داده شده اند که به تنوع بازی می افزاید اما این معما های در نوع خود بسیار ساده هستند و می توان با اندکی تفکر بیشتر آنها را حل نمود . تنوع دشمنان در درجه ی بالایی قرار دارد که شامل دشمنان شمشیر زن، تیرانداز، جادوگر و حیوانات وحشی است،‌ این دشمنان دارای هوش مصنوعی پیشرفته ای هستند اما وجود باگ مانع از لذت بردن در بازی می شود طوری که ناچار باید برخی از مراحل را دوباره تکرار کنید. در کل گیم پلی بازی سیاوش تقریبا خوب عمل کرده است. در ساخت گیم پلی این بازی سعی شده است استاندارد های جهانی این سبک در بازی قرار داده شود و از طرف دیگر الگو برداری درست از بازی DIABLO  هم توانسته است گیم پلی را جذاب تر کند .

siavash-5

 امروزه با وجود پیشرفت روز افزون صنعت گیم انتظارات یک گیمر از گرافیک یک بازی بالا رفته است و سازندگان هم تمامی سعی خودرا می کنند تا جلوه های بصری خوبی را به گیمر هدیه کنند. گرافیک بازی سیاوش تقریبا خوب است که توسط موتور اختصاصی استدیو سازنده بازی یعنی سورنا انجین طراحی شده است. از ویژگی خوب گرافیکی در بازی می توان به جلوه های ویژه به همراه نور پردازی مناسب آن اشاره کرد در طرف دیگراز مشکلات گرافیکی بازی می توان به افت فریم بازی و بافت های بی کیفیت و مصنوعی در برخی از مواقع اشاره کرد . گرافیک هنری بازی هم خوب کار نشده است و ترکیب رنگ بندی های محیط آنچنان خوبی نیست البته به جز محیط جنگل که به خوبی ساخته شده است. گرافیک بازی سیاوش با وجود ضعف هایش در حد خوبی قرار دارد و به عنوان یک بازی ایرانی خوب عمل کرده است

 موسیقی بازی زیبا و تاثیر گذار است که توسط آقای پیام آزادی ساخته شده است . آقای آزادی سابقه کار در آثار حماسی مانند گرشاسب را داشته است و چه در آن بازی و چه در بازی سیاوش خوب عمل کرده است اما موسیقی های بازی تکراری هستند و می توانست بهتر از این از آب در بیاید. در بخش صدا گذاری هم صداهای شخصیت بازی اصلا با حس بازی مطابقت ندارد و نمی توان حسی را در صدای شخصیت ها درک کرد تا جایی که صدای شخصیت ها بیشتر شبیه به گفتن اخبار است. در کل موسیقی و صداگذاری بازی سیاوش آنچنان خوب عمل نکرده است اگر چه می توانست با اندکی توجه از سوی سازندگان بهتر باشد .

siavash-6

نتیجه گیری کلی

جوانان ایرانی بازیساز ، استعداد های درخشانی در این زمینه دارند ، بازی سیاوش هم توسط همین جوانان ساخته شده است. این بازی یک بازی خوب و استاندارد ایرانی است که البته اولین بازی ایرانی در سبک اکشن نقش آفرینی است و با وجود سرمایه اندکی که برای ساخت آن صرف شد می تواند گیمر را ساعت ها به خود مشغول کند. درست است بازی سیاوش مشکلاتی را داشت اما باز هم به عنوان یک بازی ایرانی ساخته شده عالی عملکرده است. جوانان کشور ما بازی را برای تنها برای پول نمی سازند آنرا برای عشقشان به گیم می سازند .

نکات مثبت : داستان زیبا با روایتی عالی ،‌جلوه ویژه خوب همراه با نور پردازی زیبا ، تنوع مراحل و دشمنان بازی ، سلاح های گوناگون ،‌ زیبایی و تنوع در آیتم ها و جاودها

نکات منفی : شخصیت پردازی ضعیف ،‌افت فریم ،‌ گرافیک هنری جای کار داشت، موسیقی تکراری ، صداگذاری ضعیف

[review]

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا