اخبار بازی هاارتباط با ما

نحوه اجرای بازی های Xbox 360 تحت کنسول Xbox One

همانطور که احتمالاً می دانید شرکت مایکروسافت طی دو سه سال اخیر برنامه ای را برای کاربران کنسول خود تدارک دیده که به واسطه آن می توانند بازی های کنسول نسل قبل این شرکت یعنی Xbox 360 را روی کنسول نسل هشتم خود یعنی Xbox One اجرا کرده و لذت ببرند. البته تجربه این عناوین به همین راحتی ها هم نبوده و صرفاً با گذاشتن دیسک بازی کنسول قبل روی این کنسول قابل نصب و اجرا نیست. نکته ای که باید بدانید این است که تنها یک سری محدود از بازی های کنسول نسل قبل قابلیت اجرایی دارند. دلیل این امر این است که کنسول جدید یعنی Xbox One ساختار سخت افزاری مشابه کنسول قبل نداشته و صرفاً روی یک شبیه ساز نرم افزار و تنها با کمک قدرت سخت افزاری فوق العاده ای که نسبت به کنسول قبل دارد توانایی این سری از بازی ها را دارد. با ما همراه باشید.

این قابلیت تحت کنسول Xbox One با نام Backwards Compatibility شناخته می شود اما اجازه دهید ببینیم این قابلیت اصلاً چگونه کار می کند. ادامه مقاله را از دست ندهید.

قابلیت Backwards Compatibility چگونه کار می کند؟

همانطور که در ابتدا بدان اشاره شد کنسول Xbox One در حالت عادی قادر به اجرای بازی های کنسول نسل قبل مایروسافت یعنی Xbox 360 نبوده و نیست. در واقع مایکروسافت صرفاً با ایجاد یک شبیه ساز نرم افزاری، کاری کرده تا این کنسول بتواند با تکیه بر قدرت بالای کنسول حاضر، بازی های نسل قبل را اجرا کنید. پس در واقع بازی ها صرفاً روی یک رابط شبیه ساز نرم افزاری اجرا می شوند. برای شناخته بیشتر این قضیه کافیست نحوه و ساختار اجرای بازی های کنسول های قدیمی را روی کامپیوترهای شخصی تصور کنید.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که تمامی بازی ها روی این شبیه ساز اجرا نمی شوند. به عبارت دیگر اگر شما بازی نسل قبلی که متعلق به Xbox 360 باشد را در اختیار داشته باشید که با Xbox One سازگاری دارد می توان آنرا در داخل درایو کنسول خود قرار دهید. با این کار کنسول Xbox One شروع به دانلود یک نسخه پرت شده از آن بازی توسط سرورهای مایکروسافت کرده و آنرا به صورت نصب شده در کنار سایر بازی های موجود در کنسول شما در حالت نصب و فعال قرار می دهد. همچنین اگر شما در حال حاضر یک نسخه کپی دیجیتالی از بازی خود را در اختیار دارید می توانید آنرا درست به مانند سایر بازی های دیجیتالی Xbox One از طریق سرورهای مایکروسافت دانلود کنید.

بعد از اینکه فرایندهای لازم را انجام دادید، بازی باید بدون هیچ گونه مشکلی کار کند. حتی شما می توانید به واسطه ویژگی DVR متعلق به Xbox One نسبت به ضبط گیم پلی بازی Xbox 360 خود روی Xbox One اقدام کنید. طبق آزمایشی که روی یک سری از بازی ها انجام شد نتیجه نهایی این شد که اغلب بازی ها روی Xbox One نسبت به خود کنسول Xbox 360 عملکرد اجرایی بهتری داشتند اگرچه در این بین برخی از بازی ها هم بودند که از مشکلات ریز و درشت فنی از جهات مختلف رنج می بردند که البته در خود کنسول Xbox 360 بدون هیچ گونه مشکلی اجرا می شدند.

نکته مهم و تاکید مجدد: این قابلیت تنها در صورتی کار می کند که مایکروسافت طی یک فرایند اضافه بر سازمان نسبت به سازگار کردن بازی Xbox 360 با Xbox One اقدام کرده باشد. در واقع برای اینکه هر بازی بتواند روی کنسول فعلی مایکروسافت با استفاده از این قابلیت، اجرا شود نیاز به مجوز و اجازه ناشر بازی دارد که مطمئناً تمامی ناشرها تمایلی به انجام این کار نداشته و ندارند.

چطور بفهمیم یک بازی با کنسول Xbox One سازگاری دارد؟

قبل از اینکه نسبت به تهیه یک بازی Xbox 360 برای اجرا روی کنسول Xbox One اقدام کنید ابتدا باید مطمئن شوید که بازی با کنسول Xbox One سازگاری دارد. برای آگاهی از بازی هایی که تحت این قابلیت مجوز گرفته و به طور کلی با کنسول Xbox One سازگاری دارند می توانید به صفحه رسمی این لیست به آدرس زیر مراجعه کرده تا لیست تمامی بازی ها چه در حال حاضر و چه در گذشته اطلاع پیدا کنید:

Backwards Compatibility page

همچنین برای مشاهده یک لیست صرفاً متنی از این بازی ها می توانید از پیوند زیر دیدن کنید:

this text-only list

اگر بازی مد نظر شما هنوز جزء بازی های سازگار با Xbox One نیست مدتی بعد دوباره لینک های بالا بررسی کنید تا شاید مایکروسافت آنها را به لیست اضافه کرده باشد.

نحوه نصب و اجرای بازی های Xbox 360 روی Xbox One:

اگر بازی ای را مد نظر دارید که از این قابلیت پشتیبانی کرده و می خواهید روی کنسول Xbox One خود اجرا کنید اما آنرا در اختیار ندارید دو راه پیشرو دارید. راه اول تهیه یک دیسک فیزیکی از بازی مد نظر است. این دیسک هم می تواند نو باشد و هم دست دوم.

کپی های دست دوم به خوبی کار می کنند چرا که Xbox One به هیچ عنوان این بازی ها را از روی دیسک اجرا نمی کند. Xbox One صرفاً از آن جهت به دیسک نیاز دارد که بتواند بازی شما را شناسایی کند. در واقع بازی واقعی از سرورهای مایکروسافت دانلود شده و روی هاردیسک شما قرار گرفته و نصب می شود. به طور کلی مادامی که کنسول شما بتواند دیسک را تشخیص دهد مشکلی پیش نخواهد آمد.

بعد از تهیه دیسک، آنرا درون کنسول Xbox One خود قرار دهید. بعد از اینکار، کنسول به شما خواهد گفت که لازم است برای این بازی یک آپدیت از سرورهای مایکروسافت دریافت شود. این آپدیت در واقع یک نسخه کامل پرت شده از بازی موجود در دیسک شماست.

زمانی که دانلود به اتمام رسید و بازی روی هارد دیسک نصب شد می توانید آنرا به مانند هر بازی دیگری اجرا کنید. نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که در حین اجرای بازی لازم است تا دیسک بازی را درون کنسول قرار داشته باشید تا کنسول مطمئن شود که شما هنوز هم مالک واقعی دیسک اورجینال هستید. اما به هر صورت بازی به صورت واقعی از روی هارد دیسک کنسول خوانده و اجرا می شود نه از روی دیسک.

در صورتی که به دیسک بازی مد نظر خود دسترسی ندارید می توانید آنرا به صورت قانوی از فروشگاه مایکروسافت خریداری کنید. همچنین در صورتی که بازی مد نظر را پیش از این به صورت دیجیتالی خریداری کرده اید، به صورت خودکار آن بازی در کنار سایر بازی های خریداری شده، در حال آماده به نصب قرار می گیرد. برای دیدن این دست از بازی ها می توانید مسیر My Games and Apps > Ready را طی کرده تا لیست برنامه ها و بازی های قابل نصب را مشاهده کنید.

از طرف دیگر اگر در حال حاضر از اشتراک Live این کنسول برخوردار باشید می توانید به صورت ماهانه یک سری از بازیهای Xbox 360 را به صورت ماهانه و رایگان روی کنسول خود نصب کرده و اجرا کنید. مایکروسافت قول داده که تمامی بازی های آینده Xbox 360 که تحت Xbox Live موجود شده اند با Xbox One سازگاری خواهند یافت.

DLCها چگونه کار می کنند؟

این نوع از محتوا نیز به خوبی روی کنسول Xbox One کار کرده و مشکلی نخواهند داشت. شما می توانید از فروشگاه Xbox، DLC بازی مد نظر خود را خریداری کرده و با استفاده از همین قابلیت یعنی Backwards Compability بازی را اجرا کرده، گویی این DLC روی Xbox 360 در حال اجراست.

از طرف دیگر بازی هایی که همراه آنها، DLC به صورت پیشفرض موجود باشد نیز باید به درستی کار کنند. به عنوان مثال بازی Red Dead Redemption در سه نسخه مختلف از طرف شرکت راک استار عرضه شده است. تمامی این نسخه ها روی کنسل Xbox One را خوبی کار می کنند. این بدین معناست که حتی نسخه Game Of The Year هم که از محتویات جداگانه برخوردار است، بدون هیچ مشکلی کار می کند. نسخه استاندارد این بازی از هیچ گونه محتوای اضافی برخوردار نیست بنابراین شما مجبورید محتوای اضافه را به صورت جداگانه از فروشگاه Xbox خریداری کرده و آنرا در بازی خود فعال کنید.

از نظر تئوری تمامی بازی ها به همین صورت که گفته شد کار می کنند اما در عمل با برخی از بازی ها به مشکل برخورد کردیم. به عنوان مثال در مورد بازی Fable 2، زمانی که دیسک بازی را درون کنسول قرار دادیم، کنسول نسبت به دانلود نسخه پایه بازی اقدام کرد در حالی که باید نسخه آپدیت آنرا دانلود می کرد. همچنین سیستم از ما درخواست کرد که نسبت به خرید DLC که به صورت پیشفرض همراه بازی موجود هست هم اقدام کنیم. با این تفاسیر نتیجه می گیریم این کنسول در شناسایی برخی از بازی های مشکل داشته و به خوبی قادر به اهراز هویت آنها نیست. در هر صورت وجود مشکلات این چنینی نیز دور از انتظار نبوده و نیست.

با وجود تمامی مزایا و یک سری معایب کوچک، به طور کلی شما باید بتوانید 99 درصد بازی ها را بدون هیچ گونه مشکل خاصی روی کنسول Xbox One خود اجرا کنید.

این مقاله هم به پایان رسید. منتظر مقالات اختصاصی عصربازی در روزهای آینده باشید.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا