اخبار بازی ها

گمانه زنی های تازه در مورد کنسول نسل بعدی سونی یعنی PlayStation 5

اگر از طرفداران کنسول های خانگی مخصوصاً سری کنسول های پرطرفدار شرکت سونی یعنی PlayStation پلی استیشن باشید مطمناً تا العان باید به این نتیجه رسیده باشید که هر کنسولی پس از طی زمان حدوداً و البته حداقل 7 الی 8 ساله به پایان عمر خود نزدیک شده و باید جای خود را به کنسول نسل جدیدتر آن بدهد در مورد شرکت سونی که یکی از سردمداران اصلی این صنعت محسوب می شود این حالت صدق کرده و معمولاً این شرکت ژاپنی با توجه به سابقه ای که از آن موجود است بعد از پشتیبانی و عرضه بازی های مختلف بعد از حداقل 7 الی 8 سال سراغ کنسول نسل جدید خود همراه با رقیب اصلی خود یعنی شرکت مایکروسافت و کنسول Xbox می رود.

اگر به یاد داشته باشید کنسول اصلی حال حاضر سونی در سال 2013 از سوی این کمپانی ژاپنی عرضه شد و به خوبی توانست طی این سال ها طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کند به طوری که العان با گذشت نزدیک به 6 سال از زمان عرضه و معرفی آن، چیزی نزدیک به 80 میلیون نسخه از این کنسول در بازارهای جهانی به دست علاقه مندان به کنسول های خانگی رسیده است.

 

http://dl5.asrebazi.com/wp-content/uploads/2018/06/Sony-PlayStation-5-PS5-649x365.jpg

 

این آمار خیره کننده در وهله اول خب بالا به نظر می رسد و به طبع سونی می تواند با عرضه بازی های مختلف با این جمعیت گیمری خود، فروش مناسبی را برای بازی های خود رقم بزند. اما به هر حال طبق سنت و بنا به پیشرفت فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری سونی نیز به مانند شرکتهای رقیب دیگر همچون مایکروسافت و نینتندو مجبور است بعد از مدتی به سراغ نسل بعدی کنسول ها رفته تا افرادی که منتظر نسل جدیدی از بازی ها با گرافیک و سبک و سیاق های مختلف نیز هستند را از دست نداده و به مجموعه طرفداران گیمری خود نیز اضافه کند. طی چند وقت اخیر با توجه به اخبار و حواشی مربوط به کنسول نسلی بعدی سونی ما در عصر بازی تصمیم گرفتیم تا گمانه زنی های منتشر شده از معتبرترین منابع را با شما طرفداران این شرکت افسانه ای در میان بگذاریم. پس اگر شما هم به مانند ما علاقه مند و پیگیر کنسول نسل بعدی این کمپانی هستید ادامه این مقاله اختصاصی از عصربازی را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

اگر اخبار اخیر را دنبال کرده باشید مطمئناً باید بدانید که توسعه نسل بعدی کنسول شرکت مایکروسافت بعد از برپایی نمایشگاه E3 به طور رسمی تایید شد در این نمایشگاه شاهد رونمایی های بزرگی چه از بعد سخت افزاری و چه از نظر عرضه بازی های فوق العاده بزرگ را شاهد بودیم در این بین می توان به عناوین بزرگی همچون Gears 5، بتل فیلد جدید، بازی محبوب و دوست داشتنی Rage محصول بتسدا و غیره بودیم که طی روزهای آینده به پوشش و بررسی اخبار و حواشی مربوط به آنها خواهیم پرداخت.

طی این نمایشگاه، رئیس بخش سرگرمی شرکت سونی یعنی آقای جان کدرا به طور رسمی تایید که کنسول فعلی آنها نیز به مانند کنسول مایکروسافت به پایان عمر خود نزدیک می شود. البته ایشان تایید که که این به معنای کنار رفتن و عدم پشتیبانی فوری از کنسول نبوده و نخواهد بود چرا که هنوز انحصاری های بزرگی برای این کنسول در دست توسعه و ساخت است از جمله این عنوان انحصاری می توان به Last Of Us Part 2، Days Gone و موارد دیگر اشاره کرد.

این خبر بدین معنا خواهد بود که توسعه دهندگان باید از همین العان باید برنامه ریزیهای مخصوص خود را برای نسل بعد انجام داده تا با آمادگی کامل وارد نسل بعد شوند. طی اخباری که از سایت Kotaku منتشر شد به نظر می رسد خبری از این کنسول حداقل تا دو سال دیگر یعنی 2020 نخواهد بود که شاید برای برخی خوشایند نباشد البته این پیشبینی چندان هم به دور از منطق نیست چرا که با توجه به عرضه کنسول حرفه ای تر پلی استیشن یعنی PlayStation 4 Pro، سونی عجله ای برای هدر رفتن منابع صرف شده برای آن نداشته و خیلی نمی توان پیشبینی زودتری را برای عرضه کنسول نسل بعد متصور شد.

همچنین با توجه به اطلاعات کمی که توسعه دهندگان راجع به کنسول نسل بعدی سونی دارند و خود آنها نیز به این امر اذعان کرده اند می تواند به عدم عرضه زودهنگام این کنسول اقرار کرد چرا که معمولاً اگر سونی عجله ای برای عرضه کنسول نسل بعدی خود داشته باشد یک سری اطلاعات پایه و خاص را در اختیار توسعه دهندگان اصلی و ثانویه خود قرار می دهد. همانطور که گفته شد کنسول PS4 و همچنین کنسول میان نسلی شرکت سونی یعنی PS4 Pro روزهای خوبی را از نظر میزان فروش پشت سر می گذارند و همچنین با توجه به انحصاری های داغی که طی یکی دو سال دیگر عرضه می شود نمی توان دلیلی بر عجله سونی برای عرضه کنسول نسل بعد یافت.

خود شرکت سونی به طور رسمی از کنسول بعدی خود حرفی به میان نیاورده است در حال حاضر کنسول فعلی این شرکت به عنوان پرفروش ترین در میان رقبا شناخته شده و مسیر خوبی را طی می کند. بعد از عرضه کنسول فوق العاده قدرتمند Xbox One X، هیچ کدام از کنسول های نسل فعلی سونی از نظر سخت افزاری یارای رقابت با کنسول میان نسلی مایکروسافت یعنی Xbox One X را ندارند. از این نسل که گذشت شاید سونی در نسل بعد بخواهد این کمبود را با عرضه یک کنسول قوی تر جبران کرده تا از توسعه دهندگان را با چالش های دیگری سرگرم کرده و محصولی با کیفیتتر عرضه کند.

بسته های توسعه در دستان توسعه دهندگان:

gt sport

گزارشهایی در برخی از اخبار دیده شده که نشان می دهند بسته های توسعه کنسول نسل بعد سونی پیش از این در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته تا کار بر روی آن را پیش از عرضه شروع کنند. بنا به همین گزارش ها، این احتمال وجود دارد که PS 5 از فناوری NAVi شرکت AMD به عنوان معماری پایه سخت افزاری کنسول خود استفاده کرده  و همچنین ساختار پردازنده آن نیز از Zen همین شرکت بهره می برد. پیشبینی شده که بازی های واقعیت مجازی در سطح سیستم مورد استفاده قرار گیرد که با توجه به این مورد می توان حدس زد که این غول ژاپی قصد کناره گیری از سرمایه گذاری بر روی PS VR را ندارد.

البته این مطالب صرفاً گمانه زنیست و شاید با توجه به فروش خوب کنسول فعلی سونی، قرار دادن کیت های توسعه کنسول نسل بعد حداقل در حال حاضر کمی زود باشد. نکته دیگری که باید در این زمینه دقت داشت این است که اگر این بسته های توسعه سخت افزاری پیش از این در دست توسعه دهندگان قرار گرفته باشد خود به خود این حالت را به وجود می آورد که قطعات کنسول پیش از این مشخص و معین شده و بنابراین با گذشت زمان ارزش و قدرت پردازشی آنها با توجه به زمانی دو سه ساله پیش رو برای کنسول های نسل روز به روز کمتر می شود. شاید موارد و تجهیزات سخت افزاری مشخص شده باشد اما اینکه صراحتاً بگوییم قطعات اصلی که هسته و شالوده پردازشی سیستم هستند از جمله گرافیک، پردازنده و رم، کمی به دور از انتظار و منطق است.

به طور کلی با توجه به اینکه زمان دو سه سال تا عرضه کنسول های نسل بعد باقیست اینکه سونی خواسته باشد طی چند ماه گذشته، قطعات اصلی کنسول نسل بعد خود را مشخص و بسته های توسعه آنرا در دست توسعه دهندگان قرار دهد منطقی نبوده و سبب کاهش ارزش قطعات به مرور زمان خواهد شد.

بررسی گمانه زنی ها در مورد قدرت سخت افزاری کنسول PS5:

ناگفته مشخص است که تا زمانی که به طور رسمی از کنسول نسل بعد سونی رونمایی نشود نمی توان تخمین دقیق و حتی نزدیکی در مورد قدرت سخت افزاری کنسول سونی به دست آورد. اما به هر حال می توان با توجه به روند فناوری سخت افزاری روز، حداقل پیشبینی هایی را در این زمینه صورت داده و بررسی کرد. با عصر بازی همراه باشید.

 

Xbox Scorpio

 

به عنوان مقدمه این بحث، پیشنهاد می کنم نیم نگاهی به قدرت سخت افزاری قدرتمندترین کنسول حال حاضر جهان یعنی کنسول میان نسلی Xbox One X داشته باشید. این کنسول از یک پردازنده 2.3 گیگاهرتزی 8 هسته ای به مانند کنسول اصلی برخوردار است همچنین این کنسول مجهز به یک حافظه رم اصلی 12 گیگابایتی با فناوری ساخت GDDR 5 بوده و گرافیک آن نیز از یک واحد پردازشی 40 واحدی با سرعت 1172 مگاهرتز برخوردار است. اگر بخواهیم این سخت افزار را با سخت افزارهای کامپیوتری مقایسه قرار دهیم می توانی قدرت این کنسول را با کامپیوترهای گیمینگ میان رده تولیدی در سال 2017 گنجاند البته با این تفاوت که سازندگان می توانند با توجه به اینکه این کنسول مختص بازی است از ترفندهای نرم افزار و سخت افزاری قابل توجهی برای استفاده از قابلیت حداکثری این کنسول بهره ببرند.

مسئله ای که سازندگان کنسول ها همیشه باید و البته در طراحی کنسول جدید خود مورد توجه قرار دهند بحث قیمت تمام شده محصول در مقایسه با قدرت واقعی ای است که از سازندگان از کنسول دریافت می کنند. کنسول حال حاضر سونی یعنی PS4 در این زمینه از همان ابتدا با کمی قدرت بیشتر نسبت به کنسول شرکت رقیب یعنی Xbox One توانست در زمینه عناوین غیر انحصاری از نظر گرافیکی پیشرفت قابل توجه تری  را داشته باشد. با توجه به این مسئله مایکروسافت در زمینه عرضه کنسولی قدرتمند کمی عقب ماند اما با این حال با توجه به اینکه این شرکت عنوان غول نرم افزاری دنیا را به یدک می کشد توانست در زمینه عرضه بازیهای انحصاری به خوبی از قابلیت کنسول خود حتی گاهی مواقع بهتر از سونی ظاهر شود در این زمینه می توان به عنوان کوانتوم بریک اشاره کرد که از گرافیک و جلوه های ویژه خیره کننده ای بهره می برد.

از نظر سخت افزاری نیز این شرکت با عرضه کنسول میان نسلی One X در رقابت با کنسول PS4 Pro به خوبی توانست به عنوان یکه تاز میدان حداقل تا عرضه کنسول های نسل بعد باقی بماند. اینکه کنسول One X قدرتمندترین کنسول است شکی نیست اما چیزی که ارزش واقعی یک کنسول را مشخص می کند عناوین انحصاری و با کیفیت آن است در این زمینه با توجه به اینکه فروش کنسول شرکت سونی تقریباً دوبرابر شرکت مایکروسافت است و این حالت بدین معناست که جامعه گیمری شرکت سونی دو برابر Xbox One مایکروسافت است سبب می شود سونی بتواند سرمایه گذاری های بسیار کلان تری را در عرضه توسعه و عرضه بازی های انحصاری تحت کنسول خود بکند.

پپشبینی قیمت کنسول نسل بعدی سونی:

با توجه به اینکه اطلاعی از مشخصات و قدرت سخت افزاری کنسول بعدی سونی در دست نیست طبعاً نمی توان قیمتی حتی شاید نزدیک به قیمت واقعی نهایی مشخص کرد. در حال حاضر کنسول Xbox One X چیزی در حدود 450 یورو در خرده فروشی های مختلف قیمت گذاری شده است بنابراین با توجه به این قیمت گذاری، این احتمال وجود دارد که سونی برای داشتن جنبه رقابتی با این کنسول بخواهد کنسول نسل بعد خود را با حول و حوش چنین قیمت هایی عرضه کند.

بحث قابلیت BackWard در کنسول نسل بعدی سونی:

زمانی که کنسول PS4 Pro عرضه شد، طراح اصلی این سیستم یعنی آقای مارک سرنی، صریحاً اعلام کرد که عرضه این کنسول ربطی به شروع نسل جدید کنسول های ندارد و این دستگاه صرفاً یک کنسول میان نسلی برای علاقه مندان به بازی های واقعیت مجازی و همچنین کسانی که دوست دارند بازی ها را با کیفیت بالاتر و یا در مانیتورهای بزرگتر ببینند طراحی شده است. خود شرکت سونی نیز در ابتدا چالش های زیادی برای عرضه این کنسول داشت چرا که هیچ وقت سابقه چیزی به عنوان کنسول میان نسلی وجود نداشته است و یکی از دلایلی که افراد روی به استفاده از کنسول ها آورده اند این است که با خرید یک کنسول حداقل 8 سالی از بابت عدم عرضه کنسول جدید و قطعات مختلف بر خلاف کامپیوترهای شخصی خیالشان راحت است.

PS4 Pro review

از طرف دیگر برخی از دست اندرکاران در شرکت مایکروسافت معتقدند در آینده ای نه چندان دور، دیگری خبری از نسل کنسول ها نبوده و احتماً نسل بعدی آخرین نسل کنسولهاست و گیمرها از آن به بعد باید عناوین و بازی های مد نظر خود را با استفاده از فناوری ابری تجربه کنند.

شرکت سونی با عدم گنجاندن قابلیت Backward در کنسول فعلی خود، در مقایسه با شرکت مایکروسافت که از این قابلیت به خوبی پشتیبانی کرد موجی از نارضایتی را در بین برخی از طرفداران خود ایجاد کرد. در حال حاضر هر دو کنسول فعلی مایکروسافت و سونی بازی های نسل قبل را حتی با گرافیک های بالاتر پشتیبانی می کنند اما با این حال سونی در زمینه پشتیبانی از بازی های نسل قبل نسبت به مایکروسافت بسیار ضعیتر ظاهر شده است.

بدین ترتیب شاید بهتر باشد کنسول نسل بعد سونی یعنی پلی استیشن 5 از قابلبیت Backward برخوردار بوده تا طرفداران بیشتری را برای خود دست و پا کند.

بررسی کنسول نسل بعد در زمینه عرضه بازی ها:

سال پیش، سال پرباری برای طرفداران کنسول فعلی سونی بود به طوری که ما شاهد بهترین بازی های این کنسول در سال پیش بودیم حال بهتر است با توجه به این قضیه بررسی کنیم ببینیم چه بازی هایی احتمال ساخت دنباله برای آنها احتمال دارد و یا برای کنسول نسل بعد محتمل تر است. با عصر بازی همراه باشید.

با توجه به عرضه بازی هایی همچون خدای جنگ، Last Of US Part 2 و مرد عنکبوتی به صورت انحصاری برای کنسول های فعالی، احتمال عرضه دنبال های این عناوین برای کنسول نسل بعد بسیار بالاست. در زمره این بازیها، می توان موارد دیگری همچون Ratchet and Clank، آنچارتد 4، آنچارتد لاست لگیسی، و پرسونا 5 را نام برد که احتمال عرضه دنبال آنها برای نسل بعد البته خب کم است. به احتمال زیاد ما در نسل بعد از سوی شرکت سونی شاهد آی پی های کاملاً جدید و یا ساخت دنباله هایی از عناوین معروف همچون Infamous یا سری بازی های Resistance باشیم.

بررسی هدست جدید در کنسول نسل بعد سونی:

دوربین قابلیت مجازی پلی استیشن در نسل حاضر، تاثیر قابل توجهی در موفقیت سونی در حوضه سرگرمی داشته است این هدست از چنان محبوبیتی به هنگام عرضه برخوردار شد که العان هم پیدا کردن یک هدست آکبند با قیمت مناسب در خرده فروشی ها و فروشگاه ها سخت است. عناوین خوش ساخت و خوبی برای این هدست منتشر شد و عناوین بسیاری هم در دست توسعه بوده که طی یکی دو سال آینده عرضه خواهد شد.

ناگفته مشخص است که با توجه به اینکه کنسول های نسل فعلی سونی مخصوصاً سری ساده که از توان پردازشی بالایی برخوردار نیستند از نظر واقعیت مجازی در رقابت با شرکت های رقیب در حوضه کامپیوترهای شخصی که تنوع سخت افزاری بالا و قدرتمندی دارد عقب بماند. بنابراین اگر کنسول نسل بعدی سونی از نظر سخت افزاری تفاوت بسیار بیشتری با کنسول های فعلی داشته باشد شاید باید منتظر یک تجربه واقعیت مجازی بسیار دلچسبتر با یک دوربین جدیدتر نیز باشیم.

مقاله امروز هم به پایان رسید. در پایان اگر شما هم پیشنهاد و یا نظر در مورد کنسول های نسل بعد همچون زمان عرضه، مشخصات سخت افزاری، قیمت و دارید می توان آنرا با ما و سایر کاربران عصربازی در بخش کامنتها در میان بگذارید. منتظر مقالات اختصاصی عصربازی در روزهای آینده باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا