ارتباط با ما

مهمان ناخوانده نسل هشت|نگاهی بر کنسولهای میان نسلی

همه چیز از یک شایعه شروع شد، سونی در حال ساخت کنسولی با قدرت 4K است. همه‌ی ما تا قبل از منتشر شدن اطلاعات رسمی در E3  و جزییات آن بعد از کنفرانس، می گفتیم شایعه است! کنسولی با این قدرت بیش از هزار دلار خواهد بود و آن که دیگر کنسول نیست ولی با انتشار اطلاعات مشخص شد نه هزار دلار قیمت دارد و نه قدرت کامل برای رندر  متوسط رزولوشن 4K دارد بلکه کمتر از 500 دلار قیمت خواهد داشت و هدست های واقعیت مجازی را پشتیبانی خواهد کرد. اما واقعا چرا ما باید درگیر این کنسول های میان نسلی نخواسته شویم؟ آیا تکنولوژی واقعیت مجازی واقعا ضروری است تا معادلات منظم پلتفرم کنسولی را بر هم بریزد؟ آیا واقعا کنسول های فعلی ضعیف هستند؟ آیا همه با این کنسول میان نسلی مخالف هستند؟ امروز می خواهیم تا تمامی نظریات، احتمالات، فرضیات و شرایط را در کنار هم گذاشته و ببینیم که دلیل نیاز ما به کنسول های میان نسلی چیست. پس در ادامه این مقاله با وبسایت تحلیلی، خبری عصربازی همراه باشید.

ما به کنسول های میان نسلی، نسل هشتم بسیار نزدیک تر از آن چیزی که تصور می کردیم نزدیک تر هستیم! طبق اطلاعاتی که چند روز گذشته منتشر شد، Play Station Neo قرار است تا در اکتبر همین امسال عرضه شود! ولی هنوز هم خبری از اسکورپیو نیست ولی به احتمال زیاد آن هم حداکثر در سال 2017 (میلادی) عرضه خواهد شد. اما چرا واقعا ما باید در گیر این کنسول های میان نسلی نخواسته بشویم؟

xbox-one-second-generation-on-the-way.jpg.optimal

اشتباه استراتژیک سونی و مایکروسافت را باید دلیل این بهم ریختگی دانست، در نسل هفت سونی از پردازنده مجزا و گرافیک مجزا در پلی استیشن 3 بهره می برد به طوری که پردازنده قدرتمند Cell محصول توشیبا و سونی و آی بی ام به قدری قدرتمند بود که توانست 7 سال کامل بدون آنکه استعدادش نهایی اش کشف شود در این کنسول به عمر خودش ادامه بدهد تا اینکه در سال 2013 با عرضه‌ی بازی Beyond:Two Souls و The Last Of US ما تازه دریافتیم که با چه کنسولی و با چه پردازنده‌ایی هفت سال سپری کردیم! در کنار این پردازنده بزرگ، ما شاهد یک عددِ گمراه کننده ولی قدرتمند بودیم و آن پردازشگر گرافیکی RSX 550Mhz بود که میزان حافظه‌ی گرافیکی اش 256MB بود و به راحتی تا سال 2013 در کنار سل(PowerPC) دوام آورد، بدون هیچ مشکلی که به وجود بیاورد. اما در نسل هشت ما شاهد اعداد بزرگ تر ولی ضعیف تر از سطح هشت بودیم؛ شاید ضعیف هم نباشند اما برای نسل هشت و نیم ضعیف هستند. نسلی که در آن به یک باره هدست واقعیت مجازی متولد شد و یک مرحله قدرت سیستم ها را به بالاتر دعوت کرد. نسلی که در آن رزولوشن Full HD که در نسل هفت آرزو بسیاری بود و گیمرها در 900P و یا 720P زندگی می کردند بدون هیچ مشکلی؛ تبدیل به حداقلی برای گیمرها شد، نسلی که به یک باره تلویزیون های 4K فراگیر شدند و به تولی انبوع رسیدند شاید این ها دلیل ضعیف شدن یک کنسول قدرتمند باشد.

به هر حال می دانیم برای رزولوشن 4K 1.8 فلاپس بسنده نیست و لازم است به مراحل بالاتری دست پیدا کنند. یوشیدا مدیر کل بخش سرگرمی های شرکت سونی به وضوع اعلام می کند که Play Station NEO به هیچ وجه عمر Play Station 4 را کم نخواهد کرد بنابراین ما باید تا سال 2020 منتظر عناوین AAA برای پلی استیشن 4  باشیم وگرنه اگر یک سال و حتی یک ماه هم کمتر از این عدد بازی های AAA دیگر برای پلی استیشن 4 نیاید سونی یک دروغگو می شود.

PlayStation-NEO-635x357

به نوعی سونی می خواهد تا فاصله پلتفرم کامپیوتر شخصی را با پلی استیشن جدید کمتر و کمتر کند تا جایی که هم قدرت شوند تا به حاشیه سود بیشتری از یک کنسول 300 دلاری برسد.

یک دلیل دیگری که ما باید درگیر این کنسول ناخواسته شویم کسانی هستند که آماده خرج کردن برای یک تلویزیون 4K و هدست واقعیت مجازی و یک پلی استیششن جدید هستند و می خواهند در کنار کنسول سونی یا مایکروسافت به بالاترین قدرت در تجربه بازی ها برسند. ولی این در صورتی است که با منتشر شدن این کنسول کسانی که قدرت خرید مورد کامل بالا رو ندارد به مرور با پلی استیشن 4 از یاد سازندگان می روند، آن هم قبل از سال 2020 که پایان رسمی نسل هشت است.

حالا می رسیم به پرسش دوم که مطرح شده است و آن این است که  آیا تکنولوژی واقعیت مجازی واقعا ضروری است تا معادلات منظم پلتفرم کنسولی را بر هم بریزد؟ قطعا برای کسانی که بودجه کافی برای خرید پکیج کامل 4K ندارد این مورد اصلا خوشایند نیست. برای مثال من به عنوان یک کاربری که پلی استیشن 4 یا اکس باکس وان دارم و توان خرید تلویزیون 4K و هدست واقعیت مجازی PSVR و پلی استیشن میان نسلی ندارم این بدترین خبری است که می توانم بشنوم، اگر تا سال 2020 که عمر قانونی و منظم پلی استیش 4 تمام می شود هنوز هم بازی های AAA برای کنسولم منتشر شود؛ مشکلی ندارم ولی اگر بخواهد تا سال 2018 بازی های AAA برای کنسول های فعلی یعنی پلی استیشن 4 و اکس باکس وان بیاید بعدش به خاطرات بپیوندد و هر سه سال یک کنسول جدید بیاید من خودم به سمت پلتفرم PC می روم حتی اگر پولش را برای بستن در درجات متوسط و بالا نداشته باشم.

اما برای کاربرانی که توانایی فراهم کردن پکیج میان نسلی را دارند و تشنه فناوری VR هستند و در نهایت هر سه سال هم  دوباره پول بیشتر به جیب شان واریز می شود قطعاً Play Station Neo و یا Xbox Scorpio توصیه می شود چون که می توانند هر سه سال به بالاترین رزولوشن دست بیابند.

vr

می رسیم به پرسش مجهول و گمراه کننده‌ایی که این اواخر همه جا پر شده است و آن این است که آیا واقعا کنسول های فعلی ضعیف هستند؟ باید در یک کلمه قاطعانه بگویم نه! اما برای نسل هشت و نیم که شامل متولد شدن 4K و VR است کاملاً ضعیف و نا توان می باشد؛ نه برای نسل هشت واقعی که قرار بود تا هفت سال در 1080P باقی بماند و خبری از VR و 4K نبود. در نگاه اول به پلی استیشن 4 و اکس باکس وان می توانید هشت گیگابایت رم GDDR5(در پلی استیشن 4) DDR3 (در اکس باکس وان) در کنار پردازنده هشت هسته‌ایی جگوار شرکت AMD و در نهایت پردازنده گرافیکی AMD CGN 18CUs 1.8Flops را مشاهده کنید که ضعیف نیست حداقل برای رزولوشن 1080P  و 30 فریم؛ اما دیدیم که اکس باکس وان نتوانستم به این هدف دست پیدا کند پس به عبارتی اکس باکس وان دلیلی برای شروع ساخت یک کنسول قوی تر شد و گرنه پلی استیشن 4 هم اکنون 1080P در 30 فریم را به راحتی پردازش و اجرا می کند و تنها در برخی از بازی ها انگشت شمار است که برروی 900P برای دستیبانی به فریم ریت 60 تنظیم شده است پس می شود گفت کنسول های نسل هشت تا حدودی حتی به هدف اصلی خود که پردازش رزولوشن 1080P با فریم ریت 30 برای هفت سال بود هم دست پیدا نکردند که هیچ؛ حتی نتوانستند در سه سال اول نسل هشت، هدف خود را پیاده کنند!

و اما پرسش آخر، آن این است که آیا همه با کنسول های میان نسلی مخالف هستند؟ قطعاً خیر، کسانی هستند که هم اکنون برای انتشار PSVR روز شماری می کنند و کسانی هم هستند که تا فروشگاه آمازون Xbox One S را برای پیش خرید آماده می کند رو هوا می زنند. پس این جا در خواست ها به دو گروه تقسیم می شود که سونی  و مایکروسافت برای این گروه تدارک چینده است نه گروه کسانی که هم اکنون پلی استیشن 4  و یا اکس باکس وان دارند و انتظار داشتن AAA هایی روز تا سال 2020 دارند.

حرف آخر

sony-and-microsoft-are-set-to-announce-the-next-console-generation-2

حرف آخر به دو دسته تقسیم می شود، یک دسته برای کاربرانی که می توانند پکیج 4K و VR را تهیه کنند و آن این است که منتظر هستند تا نهایت هیجان را بچشند! و یک دسته دیگر هم برای کاربرانی است که همین TV فول اچ دی خود را در کنار پلی استیشن 4 خود را با سختی خریده اند و آن این است که خواهشا هر کاری می کنید کنسول پلی استیشن 4 ما را فراموش نکنید، حداقل حق طبیعی ما را فراموش نکنید و تا سال 2020 برایمان AAA های Play Station Neo را پورت کنید تا ما بتوانیم بازی هایی که در نسل خودمان منتشر می شود را تجربه کنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا