اخبار بازی هاارتباط با ما

تفاوت بین حافظه رم DDR3 و DDR4 از نقطه نظر اجرای بازی ها

اگر کمی در حوضه سخت افزار مطالعه و فعالیت داشته باشید حتماً می دانید که امروزه دیگر حافظه های DDR2 و DDR3، جای خود را به حافظه های جدیدتر و پرسرعت تر DDR4 داده اند. شرکت های سازنده رم های DDR3 بعد از گذشت 8 سال از تولید این نوع حافظه ها، در نهایت تصمیم گرفتند نسل جدید از حافظه های موقت را تولید و عرضه کنند. و این شد که امروز ما شاهد تولید حافظه های موقت تحت عنوان DDR4 هستیم. اما اجازه دهید بررسی کنیم ببینیم به طور واقعی چه تفاوتی بین حافظه DDR3 و DDR4 از نظر سرعت و میزان حافظه وجود داشته و اینکه آیا خرید این نوع حافظه های جدید به صرف هست یا خیر. پس اگر شما هم به مانند من علاقه مند به این موضوع هستید ادامه این مقاله را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

htg8

تغییرات و بهبودهای مفید فنی DDR4 نسبت به حافظه های ماقبل خود یعنی DDR3:

همانطور که احتمالاً می دانید در حال حاضر می توانید بسته به نیاز خود، نسبت به خرید سه نوع مدل حافظه موقت رم اقدام کنید. این نوع سه حافظه موقت عبارت اند از: DDR3، DDR3L و DDR4.

اما از تغییرات و مزیات قابل توجه حافظه های موقت DDR4 نسبت به نسل قبل حافظه های موقت یعنی DDR3 می توان به وجود محدوده بزرگتری از حافظه های موقت از نظر سرعت کلاک، تایمینگ، مصرف برق پایینتر و کاهش تاخیر در عملکرد اشاره کرد. اگر به یاد داشته باشید حافظه های نسل ماقبل از نظر سرعت خواندن و نوشتن داده ها، تنها به چهار گروه متفاوت تقسیم می شدند. این چهار گروه از سرعت های 1333 مگاهرتز،1600، 1866 و 2133 مگاهرتز برخوردار بودند. یعنی حداقل سرعت 1333و حداکثر سرعت قابل ارائه در این نوع حافظه های موقت، 2133 مگاهرتز بود. البته ناگفته نماند که به صورت غیرمعمول، این نوع حافظه ها با سرعت های پایینتر 800 و 1066 مگاهرتز نیز تولید می شدند اما برای دسترسی به سرعت بالاتر از فرایند تولید عمده حذف شدند.

 

اما از طرف دیگر حافظه های موقت نسل جدید یعنی DDR4، به نظر نمی رسد از نظر سرعت انتهایی نداشته باشد یا حداقل سازنده ای پیدا نشده که با فناوری حال حاضر بتواند به این حالت دسترسی پیدا کند. به طور کلی هر سازنده که با استفاده از فناوری فعلی، مقداری بتواند سرعت کلاک آنها را افزایش دهد، سازنده ای دیگر با تعویض فناوری، پیشرفت فوق العاده ای کرده و سایرین نیز مجبورند از این روال پیروی کنند.

 

نکته بعدی اینکه مصرف برق مربوط به حافظه های موقت نسل قبل، در حالت پیشفرض 1.5 ولت بوده و در حالتی که قطعات آورکلاک شده باشند این میزان به 1.975 افزایش پیدا خواهد کرد. اما جالب است بدانید با وجود افزایش سرعت و سایر قابلیت های حافظه های DDR4، میزان برق آنها به 1.2 ولت رسیده و حتی بسته به سازنده رم و مقدار آن، مصرف برق به 1.05 نیز می رسد. نوع پیشرفته تری از حافظه های DDR3 تحت نام DDR3L وجود داشته که با گذشت زمان از تولید اولیه توانسته اند پیشرفت محسوسی داشته باشند. این نوع حافظه ها از ولتاژ پایین استفاده می کنند. اما به هر حال کارایی حافظه های DDR4 سبب شده تا سازندگان روی به ساخت و طراحی این نوع حافظه ها روی آورند.

به طور کلی این بدین معناست که نرخ انتقال بالاتر تحت حافظه های DDR4 با ولتاژ پایینتری قابل تصاحب بوده و سبب پایداری بیشتری سیستم در طی زمان خواهد شد.

فناوری حافظه های DDR4 سبب می شود خطر آتش گرفتن آنها در حین فرایند آورکلاکینگ کاهش یافته و همچنین در محاسبات سنگین و گسترده سبب پایداری بیشتر روی کل سیستم خواهد شد.

و اما آخرین مزیتی که حافظه های موقت DDR4 نسبت به نسل ماقبل خود دارند مربوط به حداکثر محدودیت موجود از نظر قرار گیری حجم نهایی حافظه روی یک مادربرد واحد است.

از نظر تئوری در بهترین شرایط می توان روی یک مادربرد، حداکثر 128 گیگابایت حافظه نصب کرد. این در حالیست که گفته می شود حافظه های DDR4 به میزان چهار برابر یعنی 512 گیگابایت را پشتیبانی می کنند. البته ناگفته نماند که به صورت واقعی هنوز چنین معیارهایی با چنین حجم هایی در هیچ کدام از دو فناوری مورد آزمایش عملی قرار نگرفته اند.

Haswell-E در برابر Skylake:

در حال حاضر تنها یک سری خاص از پردازنده ها قادر به پشتیبانی از حافظه های موقت DDR4 هستند. این دست از پردازنده ها عبارت از Haswell-E متعلق به اینتل و دیگری هم مربوط می شود به جدیدترین پردازنده های Quad Core شرکت Skylake.

 

اگر به یاد داشته باشید همین سال گذشته بود که حافظه های موقت DDR4 به عنوان بخشی از پروژه های Haswell-E در نمایشگاهی به طور اختصاصی معرفی شدند. در آزمایش های واقعی انجام شده توسط یک سیستم سازگار تحت پلتفرم Haswell نتیجه نهایی مقایسه حافظه DD3 و DDR4 بسیار پایین و حتی گاهی اوقات تفاوتی دیده نشد.

اگرچه شرکت Skylake با تغییرات جدیدی که در این حافظه های تولیدی Haswell ایجاد کرد توانست تا حدودی در برنامه هایی که به نوعی خوره پردازنده هستند تفاوت محسوسی ایجاد کند اما به هر حال هنوز هم تفاوت خاصی بین حافظه های DDR3 و DDR4 نیست. زمانی که از هر دو پردازنده برای آزمایش در بازی جهان بازی GTA V استفاده شد، نتیجه نهایی فوق العاده پایین بود.

اما همانطور که اشاره شد زمانی که آنها را در برنامه هایی که خوره پردازنده هستند آزمایش کردیم، نتیجه نهایی کمی رضایت بخشتر بود.

برای افراد کم تجربه ممکن است این تفاوت ها ناچیز به نظر برسد اما زمانی که در مورد افراد حرفه ای صحبت می کنیم که کارهای سنگینی به صورت روزانه انجام می دهند، میزان زمان صرفه جویی شده طی یک دوره زمانی یک هفته تا یک ماه، قابل توجه خواهد بود.

بنابراین ممکن است تغییراتی که Skylake روی حافظه های Haswell ایجاد کرد برای انجام بازی های کامپیوتری تفاوت خاصی نداشته باشد اما به هر حال افرادی که کارهای پردازشی سنگین پردازنده محوری را به صورت روزانه در لیست کارهای خود دارند بسیار قابل توجه است.

قیمت حافظه های DDR4:

درست به مانند هر فناوری تازه ای، قیمت این نوع حافظه ها حتی با این وجود که پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسل قبل خود نداشته اند بیشتر در نظر گرفته می شود. در این مورد زمانی که قیمت دو جفت حافظه هشت گیگابایت با سرعت کلاک 2400 مگاهرتز را با یک جفت حافظه با همین مشخصات و از یک سازنده واحد را مقایسه کردیم، نتیجه نهایی خبر از تفاوت قیمت 21 درصدی را می داد. ممکن است تفاوت قیمت زیاد نباشد اما به هر حال با توجه به اینکه این نوع حافظه ها، پیشرفت محسوسی نداشته اند به نوعی گران محسوب می شوند. خوشبختانه طی یک سال اخیر، قیمت این نوع از حافظه ها با کاهش روبرو شده است. تا زمانی که عموم مردم به خرید آنها روی نیاورده باشند نیز احتمالاً با کاهش قیمت مواجه خواهیم بود.

همچنین دقت داشته باشید که این قیمت ها صرفاً برای خود این قطعات است و اگر مادربرد و یا پردازنده ناسازگاری هم داشته باشید مجبورید هزینه ای جداگانه نیز برای آنها بپردازید.

حال با توجه به توضیحات بالا، آیا باید حافظه رم سیستم خود را ارتقاء دهیم؟

جواب کوتاه: در حال حاض لازم به ارتقاء نیست.

همانطور که اشاره شد در حوضه گیمینگ، طبق مقایسات و آزمایش هایی که انجام شد، تفاوت نهایی در بهترین حالت بسیار اندک بود. همچنین به نظر نمی رسد که حداقل در حال حاضر بازی های قدرتمندی در دست ساخت باشند که بتوانند از قابلیت های این نوع از حافظه ها استفاده کنند اما برای افراد حرفه های که با برنامه ها گرافیکی سنگین کار کرده و می خواهند تاخیرهای موجود را به حداقل برسانند گزینه نسبتاً خوبی محسوب می شود.

به طور کلی اگر سیستمی را به تازگی خریداری کرده اید که حافظه رم آنها از نوع DDR3 بوده، پیشنهاد می کنیم فکر ارتقاء را از سر خود بیرون کنید. چرا که در غیر این صورت احتمالاً مجبور خواهید نسبت به تعویض برخی از قطعات مهم و گرانقیمت سیستم خود نیز اقدام کنید چرا که به احتمال زیاد آنها با این نوع از حافظه ها، یعنی DDR4 سازگاری ندارند. تنها در صورتی دست به این کار بزنید که پول پارو می کنید

این مقاله هم به پایان رسید. منتظر مقالات کاربردی عصربازی در روزهای آتی بوده و همچنین ما را از نظرات خود در بخش کامنتها محروم نفرمایید.

 

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام عذر میخوام یک سوال از شما خواستم بپرسم میگم الان کدام حافظه بهتر است ddr3 یا ddr4 بهتر است یعنی ddr3 بد ترین حافظه یعنی خیلی بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا