اخبار کنسول

بررسی مسائل قانونی Modding(هک) کنسولها در کشورهای مختلف

اگر از کنسول بازان حرفه ای باشید مطمئناً شما هم به مانند من بار ها در این صنعت گسترده در مورد هک کردن کنسول ها مطالب زیادی شنیده اید. اما آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که با وجود غیرقانونی بودن این شیوه، چرا شرکت های اصلی همچون مایکروسافت و سونی نمی توانند اقدام خاصی در این زمینه انجام دهند. شاید جلوی افراد خرد را نتوانند بگیرند اما در این بین برخی گروه ها هستند که با معرفی خود و حتی با زدن یک وبسایت رسمی نسبت به عرضه نسخه های نرم افزاری مختلف طی زمان های متوالی کاربران را با منفعت های مالی زیادی روبرو کرده اما از آن طرف هم ضربه سنگینی به شرکت های بزرگ فعال در این زمینه وارد می کنند. اگر دوست دارید بدانید چگونه این گروه های حرفه ای به صورت کاملاً آزادانه می توانند نسبت به ارائه و تولید نسخه های هکی نرم افزارهای سیستمی کنسول ها اقدام کنند ادامه این مطلب را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

اصطلاح Modding که در عنوان مقاله به کار برده ایم در واقع یک لغت عامیانه بوده که از کلمه Modify گرفته شده است. این اصطلاح در واقع بیان کننده این است که هر عملی که موجب تغییر سخت افزاری، نرم افزاری و هر چیز دیگری در کنسول شده که بر خلاف سیاست های شرکت سازنده و طراح عمل کند گفته می شود.

این اصطلاح به طور گسترده ای بیشتر در صنعت بازی های کامپیوتری مخصوصاً زمانی که در مورد ایجاد یک محتوای جدید یا دستکاری شده و انتشار آن از طریق وب صحبت می کنیم گفته می شود. این اصطلاح ممکن است به فرایند آورکلاکینگ کامپیوترها که در آنها پردازنده با افزایش سرعت از طرف کاربر روبرو می شود نیز گفته شود. از دیگر نقاطی که این لغت در آن مورد استفاده قرار می گیرد می توان به بحث زیبایی و سفارشی سازی کیس های گیمنگ و نصب فناوری خنک کنندگی مایع در آنها اشاره کرد. در ارتباط با اتوموبیل ها، این فرایند ممکن است به مشابه engine tuning و یا سفارشی سازی موتور یا بدنه آن اطلاع شود. اما موضوع اصلی ما همانطور که از عنوان مشخص است استعمال این عنوان در صنعت بازی های کامپیوتری بوده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مسائل قانونی:

اعمال و انجام این فرایند در کنسول های بازی ممکن است گاهی باعث نقض حقوق صاحب اصلی و تولید کننده کنسول شود. در این بین برخی کشورها وجود دارند که این اقدام یعنی Modding(هک) کنسولها را غیر مجاز دانسته و با انجام دهندگان این کار می توانند طبق قانون برخورد کنند. به عنوان مثال در ایالات متحده افرادی که به نسبت به ارائه هک های نرم افزاری سیستمی تحت کنسولها اقدام کنند به موجب قانون تحت پیگرد قرار می گیرند. در اروپا نیز قانون حمایت از تولید کنندگان کنسول توسط نمایندگان به رسمی شناخته شده و در حال تبدیل به یک قانون بین المللی است. به عنوان مثالی دیگر یک فرد 22 ساله در کشور انگلستان و در سال 2005 به جهت فروش یک کنسول Xbox هک شده که قادر به اجرای بازی ها به صورت غیرقانونی بود مجرم شناخته شد. اما حقیقت این است که در این بین نیز برخی از کشورهای اروپایی از این قانون تصویبی در اتحادیه اروپا تفسیر دیگری داشته و نوع برخورد آنان نیز دقیقاً یکی نیست. به عنوان مثال در کشور ایتالیا، یکی قاضی در مواجه با افرادی که نسبت به هک کنسول سونی اقدام کرده بودند و سونی نیز شکایتی را تنظیم کرده بود واکنش خاصی نداشته و به این بسنده کرده بود که در واقع این افراد با خرید این کنسول می توانند هر کاری که بخواهند با آن انجام دهند. یا نمونه ای دیگر در اسپانیا تراشه های مورد استفاده گرفته برای هک کنسول بر خلاف تصویب قانون اتحادیه اروپا منع قانونی نداشته و افراد می توانند آزادانه نسبت به توزیع این تراشه ها اقدام کنند. همانطور که پیشتر اشاره شد فرایند Modding به هر عملی گفته می شود که موجب تغییر در نرم افزار و سخت افزار گیمینگ در حوضه صنعت بازی های کامپیوتری باشد. اصطلاح دیگر در این زمینه Case Mode بوده که همانطور که از نام آن مشخص است افراد می توانند نسبت به سفارشی سازی پیشفرض کنسول یا کیس خود از نظر ظاهری اقدام کنند. به عنوان مثال در سال 2005 افراد می توانستند نسبت به سفارشی سازی کنسول 360Xbox مطابق میل خود اقدام کنند این افراد چراغ های LED روی کنترلر را دستکاری کرده تا رنگ های ثابت آن را درخشان تر و تنوع رنگی بیشتری ایجاد کنند.

در این زمینه نیز تصمیمات قانونی نیز از سوی ایالات متحده گرفته شده و صرفاً به تغییر نرم افزاری بسنده نشده است. به عنوان مثال یک فرد 27 ساله در کالیفرنیا به علت تغییر کنسول های نسل هفتم برای فروش و درآمد بیشتر توسط پلیس بازداشت و متهم شناخته شد. این فرد در دفاع از خود اعلام کرده که در واقع صاحبان کنسول قادر به اجرای دیسک های کپی بوده اند در نتیجه خود آنها باید از کارشان دفاع کنند. اما به هر حال با توجه به قانونی که در این زمینه در ایالات متحده تصویب شده بود این فرد به علت نقض قانون مبنی بر شکستن قفل نرم افزاری کنسولها متهم شناخته شدد. البته در سال 2010 این فرد با توجه به اینکه در نهایت دادگاه نتوانست مدرک کافی برای نقض قانون از طرف وی به دست آورد کلیه اتهمات از وی سلب شد و بی گناه شناخته شد.

مجوزء چند کاربره:

سیستم های کامپیوتری، سخت افزار و نرم افزار اغلب تحت یک سیستم واحد و یا به مجموعه ای از بخشهای دولتی در کشورهای مختلف فروخته می شود. زمانی که فردی یک لایسنس تک کاربره برای یک نرم افزار را خریداری می کند حتی روی همان کامپیوتر افراد دیگر مجازء به استفاده از آن نرم افزار نبوده و این کار غیرقانونی است. این افراد می توانند هر کسی باشند از جمله اعضاء خانواده یا اعضاء یک شرکت. بنابراین در صورتی که افراد دیگری قصد استفاده از این سیستم با آن نرم افزار را داشته باشند باید لایسنس های دیگری را با هزینه بالاتر خریداری کنند.

انواع روش های Modding:

در حال حاضر دو نوع روش Modding برای اجرای یک کد نامعتبر روی کنسول بازی وجود دارد. روش اول تحت عنوان Soft Modding نام دارد که به کاربر این امکان را داده تا بتواند نسبت به تغییر داده های ذخیره شده بر روی هارد درایو کنسول، مثلاً Xbox اقدام کند. نوع دیگر Hard Modding است که مربوط به دستکاری در نرم افزار سیستمی کنسول یا همان بایوس بوده که موجب اجرای کد غیرمجاز می شود. نوع دوم یعنی Hard Modding که اخیراً هم به آن هک کنسول گفته می شود از محبوبیت بسیاری برخوردار است چرا که می توان به واسطه آن نرم افزارهای مختلف را روی کنسول نصب کرده و اجرا کرد. البته نوع اول نیز از محبوبیت بیشتری نسبت به نوع دوم برخوردار است چرا که ساده تر اجرا شده و هزینه پایینی نیز دارد.

نوع دیگر Modding مربوط به Console Modding است که که بسیار مشابه به تغییر ساختار ظاهری کیس های کامپیوتر مطابق میل کاربران برای زیبایی بیشتر است. این حالت مربوط به اضافه کردن نورهای مختلف، اغلب چراغهای LED، کاتودها و دیگر سیستم های نورپردازی می شود. بخش استفاده از تجهیزات مختلف خنک کننده نیز نوع دیگر در بحث Modding از نوع Hard بوده که شامل ارتقاعات هت سینک، استعمال فنهای قدرتمندتر و آرامتر می شود.

نرم افزار بازی:

از طرف دیگر نیز برخی از شرکت ها وجود دارند که به صورت دائمی نسبت به تشویق علاقه مندان مبنی بر اعمال فرایند Modding روی محصولاتشان اقدام می کنند. این حالت در واقع یک قرارداد غیررسمی بین این افراد و شرکتها بوده که در آن افراد متعهد می شوند کاری نکنند که مدل تجاری شرکت آسیب دیده و از طرف دیگر نیز شرکت متعهد می شود که این افراد را از نظر اطلاعات و مشخصاتی فنی محصولاتشان سیراب کند. در این بین برخی از بازی های تجاری ویدئویی نیز وجود دارند که از طریق اعمال فرایند Modding توسط همین افراد پیشرفت کردند. به عنوان مثال در بازی Half Live مدی با نام Counter Strike عرضه شد که در نهایت موجب فروش بیشتر بازی اصلی حتی پس از گذشته چند سال از عرضه شد.

درایورهای دستگاه:

این قضیه در مورد پلتفرم هایی است که شرکت های پشتیبان آنها دیگر از آنها پشتیبانی نکرده و نسبت به عرضه درایورهای برای آنها اقدام نمی کنند. به عنوان مثال افراد فعال در این زمینه نسبت به عرضه درایور برای قطعه های جدید تحت سیستم عاملهای قدیمی همچون 98 یا XP اقدام می کنند.

سخت افزار کامپیوتری:

عنوان دیگر در این زمینه Case Modding نام دارد که از رنگ آمیزی ساده کیس شروع شده و تا مجهز کردن آن به سیستم های خنک کننده حرفه ای و حتی قطعات دست ساز نیز ادامه پیدا می کند.

مطلب امروز هم به پایان رسید امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. همچنین ما را از نظرات ارزشمند خود در بخش کامنتها محروم نفرمایید منتظر مطالب اختصاصی عصربازی در روزهای آینده باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا