اخبار سایر

بررسی مشکل اساسی موجود در مورد آینده فناوری بازی های ابری (Game Streaming)

اگر اخبار و حواشی نمایشگاه E3 امسال را دنبال کرده باشید مطمئناً می دانید که اخبار ضد و نقیضی در مورد کنسول های نسل بعد مخصوصاً کنسول های دو شرکت مایکروسافت و سونی با نام های احتمالی Xbox Two و PS5 به بیرون درز کرد. البته خبر زیاد بود اما در نهایت با توجه به اینکه این دو شرکت محبوب خود به صورت رسمی خبر خاصی را رو نکردند ما در حال حاضر هیچ شفاف سازی دقیقی از آینده پیش روی این دو کنسول از جمله زمان عرضه و قدرت سخت افزاری آنها نمی توانیم بکنیم. تنها چیزی که ما گرفتیم یک سری خبرهای نامطمئن بود که خیلی نمی شود به آنها استناد کرد. ما در این مطلب همانطور که از عنوان مشخص است قصد داریم به آینده فناوری بازی های ابری(Game Streaming) پرداخته و آنرا از یک نقطه نظر که چه عرض کنیم، یک مشکل خاص در این فناوری مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر شما هم به مانند ما از علاقه مندان به این فناوری هستید ادامه این مطلب را از دست ندهید. با عصربازی همراه باشید.

Game Streaming

در همین ابتدای بهتر است به شایعات و حواشی موجود در این زمینه بپردازیم. از نظر حواشی مربوط به کنسول Xbox ، خبری به اشکال مختلف منتشر شده که نشان می دهد شرکت مایکروسافت و یکی از توسعه دهندگان معروف در زمینه تولید محصولات گیم، یعنی شرکت فرانسوی یوبی سافت قصد دارند از

سردمداران اصلی در زمینه فناوری کلود یا همان Game Streamig در آینده ای نه چندان دور باشند.

به عنوان نمونه، مدیرعامل شرکت یوبی سافت طی مصاحبه ای اعلام کرده که به زودی این فناوری در دسترس کاربران بسیار بیشتری قرار خواهد کرد و دیگر نیازی به داشتن سخت افزارهای قدرتمند گیمینگ در خانه نخواهد بود. در ادامه اضافه کرده که تنها یک نسل از کنسول ها، یعنی نسل نهم باقی بوده و بعد از این نسل، ما شاهد این خواهیم بود که تمامی توسعه دهندگان روی به استفاده از فناوری استریمینگ خواهند آورد.

از طرف دیگر رئیس بخش گیمینگ Xbox، آقای فیل اسپنسر، با تردید در مورد این قضیه صحبت می کند به طوری که هرگز از آخرین نسل بودن کنسول ها در نسل بعد سخنی به میان نیاورده است در عوض اذعان کرده که وابستگی آینده بازی ها به سخت افزار، چیزی نیست که بشود از العان صحبت قطعی در مورد آن کرد. آقای اسپنر در ادامه اذعان داشته که به شخصه برایش مهم نیست که علاقه مندان روی چه دستگاهی بازی هایشان را بازی می کنند قصد ما فقط این است که آنها بتوانند بازی های ما را روی هر دستگاهی اجرا کرده و از انجام آن لذت ببرند.

در حال حاضر مطمئناً روش های خاص و متعددی برای شرکت مایکروسافت وجود دارد تا بتواند وابستگی بازی های را نسبت به سخت افزار کمتر کند.  اما به هر حال محتمل ترین روش استریمینگ بازی ها از طریق یک سرور مرکزی بوده که خود آقای اسپنسر نیز بر تحقیق روی این قضیه از مدت ها قبل خبر داده است. آقای اسپنر طی کنفرانس خبری E3 مایکروسافت، اعلام کرد که این شرکت در حال راه اندازی یک سرویس استریمینگ بوده تا بتواند تجربه بازی ها با کیفیت کنسولی روی هر دستگاهی را به ارمغان بیاورد.

البته این بدین معنا نیست که تنها خطی مشی این شرکت در زمینه استریمینگ، این روش است  بلکه منظور این است که این شرکت حساب ویژه ای با سرمایه گذاری های گسترده بر روی این فناوری کرده و خواهد کرد.

اما در مورد سونی این قضیه کمی تفاوت دارد. به عنوان مثال بر خلاق مایکروسافت، شرکت سونی پیش از این هم زیرساخت های این فناوری را با راه اندازی سرویس گیمینگ PS Now از مدتها پیش پایه ریزی کرده است. این سرویس به کاربران اجازه می دهد بازی ها را به صورت مستقیم روی کنسول خود دریافت کرده و در نهایت روی مانیتورها به نمایش درآید.

اینکه کنسولی بعدی سونی، بتواند اولین کنسول رسمی در زمینه استریمینگ قلمداد شود هنوز مشخص نیست تنها شایعه بالقوه ای که طی چند روز اخیر از این کنسول به بیرون درز کرده این است که این کنسول قرار است از سخت افزار AMD استفاده کند که البته خیلی خبر خاصی نیست چرا که با توجه به قیمت و پیچیدگی پایین محصولات این شرکت، این شرکت بهترین سیاست را استفاده از محصولات سخ افزاری AMD می داند چیزی که ما شاهد پیاده سازی آن در این نسل و بر روی دو کنسول PS4 و Xbox One بوده ایم.

بنا به گزارش خبرگذاری Forbes، سخت افزار AMD به صورت ویژه و اختصاصی برای استفاده در کنسول بعدی شرکت سونی طراحی می شود البته فناوری و ساختار سخت افزار آن به مانند این نسل و بر خلاف نسل گذشته، شباهت زیادی با معماری کامپیوترهای شخصی دارد. معماری گرافیکی کنسول نسل بعدی سونی که نام Navi را به یدک می کشد مبتنی بر ساختار و فناوری 7 نانومتری است.

اما ارتباط این معماری خاص به فناوری استریمینگ چیست؟

قضیه به اینجا برمی گردد که فناوری Navi هر چند از قدرت خوبی برخوردار است اما در زمره گرافیک های فوق پیشرفته قرار نمی گیرد. نکته دیگر اینکه خبرها صرفاً مربوط به قدرت نه چندان زیاد این پردازنده گرافیکی خلاصه نشده و ناگفته نماند که این گرافیک قادر به تغییر مقیاس به مانند چیزی که ما در فناوری ZEN هستیم نبوده و نخواهد بود.

از گفته های فوق می توان نتیجه گرفت که حتی اگر کنسول نسل بعدی سونی در سال 2020 عرضه شود قدرت پردازش آن لزوماً به اندازه کامپیوترهای شخصی گیمینگ ساخت شده حتی در سال 2018 نیز نخواهد بود. حقیقتی که همیشه و در همه نسل ها وجود داشته این است که کنسول ها صرفاً هدفشان پردازش بازی ها بوده و به مانند کامپیوترها وظایف مختلف پردازشی را به دوش نمی کشند همین قضیه سبب می شود توسعه دهندگان بتوانند تمام تمرکز خود را روی بازی و بهینه سازی آن گذاشته و به خوبی آنرا روی یک سخت افزار واحد سازگار و بهینه کنند. اما به هر حال این وظیفه راحتی نیست که از توسعه دهنده گان بخواهند بازی های نسل بعد پنج سال بعد را با پردازنده های با قدرت پردازشی سال 2018 در بهترین حالت را پیاده سازی کنند. اما اگر استریمینگ بخشی از فرایند کنسول نسل بعدی سونی باشد بنابراین سخت افزار اهمیت چندانی ندارد چرا که به راحتی با یک اینترنت پرسرعت و پایدار می توان بازی ها را از یک سرور مرکزی استریم کرده و روی صفحه نمایش و به واسطه کنسول به نمایش در آورد.

اما مشکل اساسی اینجا به وجود می آید که اگر فناوری استریمینگ نقش پررنگی را در کنسول های نسل بعد ایفا کند در این صورت خیلی گیمرها در این زمینه ضربه می خورند در حال حاضر انویدیا نسبت به استریم برخی بازی های سنگین روی کنسول Shield خود اقدام کرده، اما این یک طرف قضیه است چرا که با توجه به کیفیت مورد انتظاری که ما از نسل بعد داریم استریم کردن بازی هایی با رزولوشن 4k، کیفیت HDR، 60 فریم بر ثانیه و حتی بالاتر نیاز به پهنای باند بسیار عظیمی دارند. حال حتی اگر سایر کشورها را هم فاکتور بگیریم، اغلب گیمرهای ساکن در خود ایالات متحده نیز به چنین اینترنت با کیفیت و با ثباتی برای استفاده راحت از فناوری استریمینگ را ندارند.

به عنوان مثال سرویسی که انویدیا در حال حاضر ارائه می کند برای ارائه محتوا به مشتریان، توصیه کرده که برای کیفیت نمایشی 720p و 60 فریم نیاز به اینترنت پایدار 1.5 میگابایتی داشته و بازی هایی که از کیفیت نمایشی 1080p و 60 فریم برخوردار هستند نیز نیاز به 2.5 مگابایت سرعت اینترنت نیاز دارند. از طرف دیگر با توجه به اینکه نسل بعد ما با کیفیت ها و حتی فریم های بالاتری روبرو هستیم، این نیاز به اینترنت با ثبات بیشتر هم خواهد شد. این بدین معناست که برای دریافت بازی هایی حتی با کیفیت PS4 Pro و یا Xbox One X نیز شما حداقل به یک اینترنت 3 تا 4 مگابایتی با ثبات نیاز دارید. بنا به گزارشهای موجود میانگین سرعت اینترنت در ایالات متحده ، حول و حوش 1.8 مگابایت است که در این صورت تنها می توان بازی هایی با کیفیت 720p و با سرعت 60 فریم را دریافت کرد. اما قضیه به همینجا ختم نشده و یک چهارم افراد در این کشور حتی توانایی دریافت سرعت 2.5 مگابایت یا بالاتر را ندارند. در واقع از هر پنج خانواده تنها یک مورد از آنها قادر به دریافت سرویس 2.5 مگابایت در ثانیه است این حالت بدین معناست که از هر پنج خانواده تنها یک مورد آنها قادر به استریم موثر بازی ها خواهد بود و حتی این کیفیت نیز با توجه به ناپایداری های  مختلف اینترنت به دلایل متعدد به خوبی کیفیت نمایشی مستقیم کنسول با تکیه بر سخت افزار نخواهد بود.

علاوه بر موارد بالا، هزینه اینترنت نیز را باید در نظر گرفت به طوری که طبق پیشبینی های انجام شده، کشور آمریکا جزء مناطقیست که اینترنت با قیمت بالایی به دست مردم می رسد در حال حاضر قیمت میانگین برای سرعت 2.5 مگابایت حدود 66.17 دلار است البته این قیمت بسته به اینکه در کدام منطقه زندگی می کنید نیز دست خوش تغییراتی قرار می گیرد به عنوان مثال خود من به شخصه در نیوبورک این مبلق را برای سرعت 20 مگابایت بر ثانیه می پردازم و پدر من نیز همین مبلغ را در جایی دیگر با سرعت کمتر از 1 مگابایت می پردازند علاوه بر این مناطقی هم هستند که این هزینه را برای سرعت تنها 300 کیلوبایت باید پرداخت کنند. البته اگر سرعت و قیمت بهبودی پیدا کند استفاده از این فناوری می تواند عاقلانه به نظر برسد اما حقیقتاً نباید به این زودی ها منتظر فراگیر شدن این فناوری باشیم.

نکته دیگری که باید در این زمینه مد نظر قرار داد این است که دنیا فقط آمریکا نیست خیلی از کشورهای دیگر هستند که به مراتب از سرعت و کیفیت پایینتر و قیمت میانگین بالاتری برخوردار هستند همین نکته سبب می شود که به طور قطع بگوییم حداقل بیشتر از یک نسل با همه گیر شدن این فناوری فاصله داریم مگر اینکه طی 4 یا 5 سال آینده فناوری خاصی راه اندازی شده و یا سرمایه گذاری هایی بزرگی در این زمینه صورت پذیرد که به نظرم بعید است چنین اتفاقی در اغلب کشورها رخ دهد.

این مطلب هم به پایان رسید امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد منتظر مطالب اختصاصی عصربازی در روزهای آتی باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا